Näin hoidat orkideoita oikein - Biolan

Näin hoidat orkideoita oikein

Lähes joka kolmannella suomalaisella on kotonaan orkideoita. Orkidea on naisten suosikkikukka ja miehistäkin joka kolmas haluaisi itselleen orkidean. Kukinnan jälkeen joka kolmas kuitenkin heittää orkidean pois, vaikka sen voisi kukittaa kotona uudelleen. Tämä selviää Biolanin teettämästä kuluttajakyselystä, johon vastasi 1000 suomalaista.

Orkideat ostetaan kotiin yleensä kukkivina ja kukinta kestää jopa kuukausia. Oikealla hoidolla orkidea kukkii kotona yhä uudelleen.

‒ Orkideat eivät siedä vetoa ja etenkin näin talvella kannattaa olla tarkkana, ettei juuri ostettu orkidea saa kylmää matkalla kotiin. Vetoa ja kylmää saanut orkidea pudottaa helposti kukat ja nuput, vaikka säilyisikin muuten hengissä, varoittaa Biolanin puutarhaneuvoja Riikka Kerttula.

Aloita lannoitus kukinnan jälkeen

Yksi kolmesta orkidean hoitajasta heittää orkidean kukinnan jälkeen pois, mutta kaksi kolmesta jatkaa sen hoitoa lannoittamalla.

Suurin osa huonekasveina kasvatettavista orkideoista ei viihdy mullassa vaan ne kasvavat kaarnaseoksissa, joissa ei ole ravinteita. Siksi kasvaakseen ja kukkiakseen orkideat tarvitsevat säännöllistä lannoitusta. Lannoitus aloitetaan heti kukinnan jälkeen.

‒ Orkideoille kannattaa antaa nimenomaan orkideoille kehitettyä lannoitetta. Orkidearavinnetta annetaan vuoden ympäri kasteluveteen sekoitettuna pakkauksen ohjeen mukaan. Ainoastaan kukinnan aikaan kannatta pitää lannoitustauko, jotta kukinta kestäisi pidempään, vinkkaa Biolanin Riikka Kerttula.

Kastele kerran viikossa

Perhosorkidea kestää melko hyvin kuivuutta, sillä se kykenee varastoimaan vettä lehtiinsä ja juuriinsa. Normaali kasteluväli vaihtelee viikosta kahteen. On parempi kastella mieluummin liian harvoin kuin liian usein. Juuri kastellun orkidean juuri on pyöreähkö ja vihertävä. Ennen uutta kastelua juuren annettaan kuivahtaa. Kuiva juuri on hopean harmaa ja ryppyinen.

Kasteltaessa koko ruukku voidaan upottaa muutamaksi minuutiksi huoneenlämpöiseen veteen. Kun juuret ovat muuttuneet vihreiksi, on kasteluaika ollut riittävä, kertoo Biolanin Riikka Kerttula.

Vaihda kasvualusta parin vuoden välein

Orkidean kasvattajista liki joka kolmas hoivaa samoja kasveja useita vuosia ‒ naisista 36 prosenttia ja miehistäkin 25 prosenttia. Jotta orkidean saa viihtymään vuodesta toiseen, sen kasvualusta tulisi vaihtaa parin vuoden välein. Vanha kasvualusta maatuu ruukussa ilmattomaksi ja orkidean juuret voivat mädäntyä. Yleensä kaupasta ostetut orkideat ovat kasvaneet jo noin 2‒3 vuotta ja siksi niiden kasvualusta kannattaa vaihtaa kotona melko pian. Paras hetki kasvualustan vaihtoon on heti kukinnan jälkeen.

Eri orkidealajit kaipaavat erilaista kasvualustaa. Paksujuuriset orkideat viihtyvät karkeassa kasvualustassa ja ohutjuuriset hienojakoisessa. Osa lajeista viihtyy, kun juuret kuivuvat nopeasti ja osa taas tykkää tasaisesta kosteudesta.

‒ Orkideoita varten on kehitetty kasvualustapakkaus, jossa on erillispakattuna männyn kaarnaa, biohiiltä, kuitupitoista turvetta ja perliittiä. Näistä osasista on helppoa sekoittaa oikeanlainen kasvualusta kaikille orkideoille pakkauksessa olevan ohjeen mukaan, kertoo Biolanin Riikka Kerttula.

3 vinkkiä perhosorkidean hoitoon

1. Kastele perhosorkidea kerran viikossa. Upota ruukku huoneenlämpöiseen veteen ja anna kostua noin puoli 15 minuuttia.
  2. Lannoita säännöllisesti laimealla kasteluveteen lisättävällä orkidearavinteella.
  3. Kukinnan jälkeen vaihda tarvittaessa uusi kasvualusta: männynkaarnaa, hiiltä ja kuitupitoista turvetta. Kasvualusta vaihdetaan kahden vuoden välein.

Biolanin teettämä kuluttajakysely huonekasvien hoidosta toteutettiin sähköisesti lokakuussa 2017 ja siihen vastasi 1000 suomalaista. Vastaajista 51 prosenttia oli naisia ja 49 prosenttia miehiä.

Orkideoiden hoito: https://www.biolan.fi/artikkelit/orkideoiden-hoito

Biolanin puutarhaneuvoja/tiedottaja Riikka Kerttula 040 5795 626  riikka.kerttula@biolan.fi

/media/cision/images/a9f0b02f9f888015_org.jpg

/media/cision/images/9b12061385fb3454_org.jpg