Uusi sammalnappi on ikkunalautaviljelijän pelastus - Biolan

Uusi sammalnappi on ikkunalautaviljelijän pelastus

Pienoiskasvihuoneessa yrtit kasvavat kohisten

Sisäkasvatus ja kiinnostus hyötykasveihin nousee jatkuvasti. Suomalaisista liki joka kolmas kasvattaa jo yrttejä, mutta vielä suurempi osuus haaveilee niiden kasvattamisesta: Peräti 39 prosenttia haaveilee yrttien ja 38 prosenttia salaattien kasvatuksesta. Hyötykasvien kasvattamisen esteenä pidetään oman pihan puutetta, kiirettä ja tilanpuutetta.

Sammalnapilla aloittelijakaan ei voi epäonnistua

Biolan Sammalnappi on tiiviiksi puristettua kotimaista rahkasammalta. Sammalnappi soveltuu esimerkiksi yrttien, salaattien ja kukkien kasvualustaksi. Kun Sammalnapin kastelee, se turpoaa hetkessä käyttövalmiiksi.

− Kasvatuksen pitää olla helppoa ja sen pitää onnistua vaikka ikkunalaudalla. Alle sentin korkuinen nappi turpoaa kastelun jälkeen nelisenttiseksi ilman minkäänlaisia multasotkuja. Turvonneen napin päälle kylvetään siemenet, ja uusi kasvu alkaa, ohjeistaa Biolanin tuotepäällikkö Tuomas Pelto-Huikko.

Rahkasammal pystyy varastoimaan vettä itseensä ja luovuttaa sitä kasvin käyttöön kasvualustan kuivuessa. Tämä on tärkeä ominaisuus etenkin pitkään itävillä siemenillä.

− Sammalnappeihin varastoituu alkukastelussa runsaasti vettä, ja siemen säilyy kosteana napin pinnallakin. Myös kastelun jälkeen Sammalnappi on ilmava eivätkä juuret kärsi hapen puutteesta, kuten märässä mullassa tai turpeessa saattaa käydä. Rahkasammal myös hillitsee homesienten kasvua. Ja mikä parasta, Sammalnapin raaka-aine on nopeasti uusiutuva, ekologinen rahkasammal, kertoo Biolanin Tuomas Pelto-Huikko.

Pienoiskasvihuoneessa yrtit kasvavat kohisten

Biolanin uusi Pienoiskasvihuone sisältää 12 Sammalnappia, ja se on mitoitettu ikkunalautaviljelyyn. Pienoiskasvihuoneessa on hyvät olosuhteet siementen idättämiseen ja pistokkaiden juurruttamiseen. Siinä on erillinen läpinäkyvä kansi, jonka alla kosteus säilyy hyvin. Kun kylvetyt taimet työntyvät kasvualustan pinnalle, on aika kääntää kansi tuuletusasentoon.

− Pienoiskasvihuone on kestävä ja pestävä. Sammalnappeja hankkimalla sitä voi käyttää yhä uudelleen taimikasvatukseen.  Nyt ei harrastuksen esteenä ole enää tilanpuute, pihattomuus tai edes ajanpuute, rohkaisee Biolanin Pelto-Huikko kasvatuksesta haaveilevia.

Tee näin:

1. Kastele Sammalnapit.
  2. Kylvä siemenet.
  3. Sulje Pienoiskasvihuoneen kansi.
  4. Kun taimet vihertyvät, käännä kansi tuuletusasentoon.
  5. Kastele tarpeen mukaan Sammalnappien väliin.
  6. Kun taimet osuvat kanteen, poista kansi.
  7. Voit istuttaa taimet ruukkuun, säkkiin tai maahan.

Biolan Sammalnappi on siisti ja vaivaton tapa aloittaa esikasvatus. Sammalnapissa onnistuu niin kylvö kuin pistokaslisäyskin. Sammalnappiin on puristettu tiiviiksi noin 0,5 dl rahkasammalta, joka turpoaa nopeasti kasteltaessa. Rahkasammal on erinomainen kasvualustaraaka-aine taimikasvatukseen, koska se pidättää runsaasti vettä, mutta säilyy silti ilmavana. Sammalnappi on valmistettu kotimaisesta, ekologisesta, nopeasti uusiutuvasta rahkasammaleesta. Sammalnappi on lannoitettu ja kalkittu.

Hinta: 12 Sammalnappia noin 4 €

Koko: Napin halkaisija 35 mm

Jälleenmyyjät: Puutarhatuotteiden myyntipaikat

Biolan Pienoiskasvihuone takaa tasaiset olosuhteet siementen idättämiseen ja pistokkaiden juurruttamiseen. Pienoiskasvihuoneeseen kuuluu 12 Sammalnappia, jotka on valmistettu kotimaisesta rahkasammaleesta. Pienoiskasvihuoneen kannen muotoilu mahdollistaa tuuletuksen taimivaiheessa. Tukeva rakenne ja kestävä materiaali mahdollistavat uudelleenkäytön – Pienoiskasvihuonetta voi täyttää Biolan Sammalnapeilla.

Hinta: Kasvihuone ja 12 kpl Sammalnappeja noin 6 €

Koko: Pakkauksen koko 31x11x4,7 cm

Jälleenmyyjät: Puutarhatuotteiden myyntipaikat

Materiaalit ladattavissa: biolan.fi/syksy2019