Uudella 1000 paneelin aurinkovoimalalla valmistetaan tiskiharjoja ja mattopiiskoja - Biolan

Sinituotteelle rakennettiin Suomen 16. suurin aurinkovoimala

Sinituotteen Kokemäen tehtaan katolle on valmistunut huomattavan suuri aurinkovoimala. Teholtaan se vastaa lähes helsinkiläisen energiayhtiö Helen Oy:n Suvilahden aurinkovoimalaa. Katolle on asennettu lähes tuhat aurinkopaneelia, joiden huipputeho on 300 kWp. Sinituotteen järjestelmä on mitoitettu niin, että tuotanto hyödyntää lähes kaiken paneeleista saatavan energian. Aurinkoenergialla valmistetaan tulevaisuudessa kodin tutut siivousvälineet, kuten mattopiiskat, tiskiharjat ja monitoimimopit. Aurinkopaneelien toimittajaksi Sinituote valitsi Biolan Ekoasumisen, jonka paneelit kestävät ankariakin sääolosuhteita – jopa golfpallon kokoisia rakeita.

Sinituote on siirtynyt pyörittämään kodin siivousvälineiden tuotantoa osin aurinkoenergialla. Kokemäen tehtaan katolle asennettiin lähes tuhat 310 watin aurinkopaneelia, jotka toimitti Biolan Ekoasuminen. Koko voimalan huipputehoksi tulee 300 kWp, mikä nostaa sen Suomen 16. suurimmaksi aurinkovoimalaksi.

– Aurinkovoima on täydellinen luonnontuote. Se on hyvä ellei paras tapa hyödyntää luonnon energiaa. Tällä hetkellä käyttämämme sähköenergia on vesivoimaa, joten sähkömme on jo hiilijalanjäljetöntä. Aurinkopaneeleilla energiantuotto saadaan omalle katolle, ja Sinituotteen omavaraisuus vain paranee. Järjestelmä on kustannustehokas ja helposti hallittavissa, kommentoi Sinituote Oy:n kehityspäällikkö Rami Peltosaari.

Aurinkoenergialla valmistetaan kodin siivousvälineiden muoviosat, harjastetaan harjatuotteet sekä kootaan lopputuotteet. Näin syntyy monta joka kodin vakiosiivousvälinettä, kuten tiskiharja, mattopiiska, rikkasetti, monitoimimoppi ja autonpesuharja.

– Järjestelmän koko on mitoitettu niin, että siitä saadaan mahdollisimman hyvä hyöty tuotantomme käyttöön. Tuotanto hyödyntää lähes kaiken auringolla tuotetun energian. Vain pieni osa esimerkiksi kesällä iltavuorojen aikaan syntyvästä energiasta myydään takaisin verkkoon, Peltosaari mainitsee.

Aurinkoenergiaan siirtyminen tukee Sinituotteen vastuullisuustyötä ja tuotannon ympäristövaikutusten minimointia. Sinituote on Suomessa edelläkävijä kierrätysmuovin laajamittaisessa käytössä. Pitkäikäisten siivousvälineiden kuluviin osiin tehdään vaihto-osia ja vaihtopäitä, mikä vähentää jätteen määrää ja pidentää tuotteiden käyttöikää.

Samat aurinkopaneelit tehtaaseen tai omakotitaloon

Biolan Ekoasuminen on toimittanut Sinituotteen aurinkovoimalan yhdessä euralaisen asennuskumppaninsa ETH-Groupin kanssa.

– Sinituotteen katolle paneelit sijoitettiin kolmeksi isoksi kentäksi. Paneeleita asennettiin lähes tuhat kappaletta, ja yhden paneelin koko on 1,7 neliötä. Katolle tuli siis yhteensä noin 1700 neliötä aurinkopaneeleita. Huoltokäytävien kanssa ne levittyvät noin 2500 neliön alalle, kertoo Biolan Ekoasuminen Oy:n toimitusjohtaja Matti Hakala.

Katolle on asennettu kelluvana asennuksena SolarThor-aurinkopaneeleja, jotka on tehty kestämään ankariakin sääolosuhteita. Ne kestävät lumikuormaa jopa tuhat kiloa neliötä kohden, eli enemmän kuin katon rakenteilta vaaditaan.

– Sinituotteen tehtaan katto on uusittu muutama vuosi sitten. Aurinkoenergian kattoasennuksia suunniteltaessa on luonnollisesti tärkeää, että katto on hyvässä kunnossa, sillä laadukkaiden paneelin käyttöikä on useita vuosikymmeniä, jopa 30–40 vuotta. Samoja paneeleja asennetaan niin omakotitaloihin kuin suurempiinkin kohteisiin, kuten Sinituotteen tehtaalle, Hakala toteaa.

Biolan Ekoasuminen antaa pitkäikäisille aurinkopaneeleille 15 vuoden takuun. Tehotuottotakuu varmistaa, että 25 vuoden jälkeen aurinkopaneelit tuottavat energiaa edelleen vähintään 80 prosentin teholla. Investoinnilla on mahdollista nostaa kiinteistön energiaomavaraisuutta vuosikymmeniksi.

Biolan Ekoasuminen Oy

Matti Hakala, toimitusjohtaja

puh. 0500 621 574, matti.hakala@biolan.fi

Sinituote Oy

Rami Peltosaari, kehityspäällikkö

puh. 045 633 9735, rami.peltosaari@sinituote.fi

Biolan Ekoasuminen on osa Biolan Groupia. Biolan on suomalainen perheyritys, jonka 45-vuotinen historia perustuu kiertotalouden luomiseen ja hyödyntämiseen. Biolanin koko liikeidea toteutetaan kestävän kehityksen ja kierrätysraaka-aineiden hyödyntämisen ehdoilla. Biolan pyrkii tuotteillaan vähentämään ihmisen aiheuttamaa ympäristökuormitusta. Biolanin nimi tulee sanoista biologinen lannoitus. Tänä päivänä tuotevalikoima kattaa kierrätysraaka-aineita hyödyntävät puutarha- ja huonekasvituotteet, kuivakäymälät, kompostorit, ympäristöystävälliset jätevesijärjestelmät, aurinkoenergiaratkaisut sekä muut ekoasumisen tuotteet.

www.biolan.fi

Sinituote Oy on Pohjoismaiden johtava siivousvälineiden, vaatehuollon tuotteiden ja autonhoitotarvikkeiden valmistaja ja markkinoija. Erityisesti siivousvälineistään tunnetun perheyrityksen historia yltää aina 1940-luvulle saakka. Yrityksen tavoitteena on tehdä suomalaisten kotien arjesta helpompaa. Ympäristöystävälliset SINI-tuotteet ovat kestäviä ja pestäviä. Valtaosa yrityksen tuotteista on kotimaisia Avainlipputuotteita. Sinituote Oy muodostaa yhdessä tytäryhtiöidensä kanssa monialaisen SINI-konsernin.

www.sinituote.fi