Siimapuiston päiväkodin puutarhassa pidettiin vakavasti hauskaa - Biolan

Siimapuiston päiväkodin puutarhassa pidettiin vakavasti hauskaa

Biolanin Vihreä teko tuo päiväkotiin mullat ja kompostorit

Vantaan Siimapuiston päiväkodissa vietettiin 12.6. iloista puutarhapäivää. Pääroolissa olivat puutarhapäiväkotina tunnetun Siimapuiston asiakkaat eli lapset. Siimapuisto on mukana Biolanin Vihreä teko -kampanjassa, jonka tarkoituksena on kannustaa suomalaisia arjen pieniin vihreisiin tekoihin. 90 lapsen ja päiväkodissa työskentelevien 30 aikuisen voimin päiväkodin puutarha laitettiin kesäkuntoon.

Puutarha on ollut osa Siimapuiston päiväkodin toimintaa vuodesta 2012 lähtien, jolloin uusi päiväkotirakennus valmistui. Alusta alkaen päiväkodin luontopainotteisuuden toteutuksessa on ollut mukana myös Biolan, joka on lahjoittanut mullat, lannoitteet ja kompostorit pienten puutarhureiden käyttöön. Siimapuiston päiväkoti on mukana Biolanin Vihreä teko -kampanjassa, jonka tavoitteena on kannustaa meitä kaikkia ympäristöä säästäviin tekoihin.

– Biolanin toiminta perustuu kestävään kehitykseen. Kestävä kehitys on lähtökohtana niin tuotekehityksessä, tuotannossa kuin valmiissa tuotteissakin. Jotta pystytään aidosti muuttamaan maailmaa paremmaksi, tarvitsemme juniorityötä. Ekologinen toimintatapa on selvästi lapsille helpompi omaksua kuin monille aikuisille. Vanhemmat saavat omien ihmistaimiensa kautta loistavaa ympäristökasvatusta, kertoo Biolan Oy:n puutarhaneuvoja Riikka Kerttula.

Sade ei haitannut 90 puutarhurin toimintaa

Tosipuutarhurin tunnistaa siitä, että sade ei ole edes hidaste. Siimapuiston päiväkodissa 90 pikkupuutarhuria pisti hihat heilumaan ja kasvit kasvamaan. Lapset olivat jo aikaisemmin tehneet puutarhasuunnitelmat, joita nyt päästiin toteuttamaan. Kasvulavoille istutettiin suunnitelmien mukaisesti tomaattia, basilikaa, tilliä, persiljaa, perunaa ja porkkanaa. Kukille oli omat kasvulavat, joihin istutettiin erilaisia koristekasveja. Leikkialueitakaan ei unohdettu. Perennapenkit rakennettiin pienryhmien leikkialueen ympärille ja ötökätkin saivat oman kivikkopuutarhansa. Huipputrendikästä keppihevosharrastustakaan ei unohdettu vaan pihalle rakennettiin keppareille oma laukkarata.

– Siimapuistossa lapset ovat osallisena oman toiminnan suunnittelussa ja näin heidän tietoisuus oman toiminnan vaikutuksissa lisääntyy. Puutarhassa tiedon ja tekemisen intressit kohdistuvat syy-seuraussuhteisiin ja ympäristön tarjoamiin vuorovaikutustilanteisiin, toiminnan varhaiskasvatuksellisia perusteita kuvaa Siimapuiston päiväkodin johtaja Leena Lahtinen.

– Luonnon kiertokulku muuttuu käsin kosketeltavaksi ja ymmärrettäväksi, kun lapset itse pääsevät mukaan suunnitteluun, toteutukseen, ylläpitoon ja myös hyötykäyttöön. Lapset ovat suunnitelleet puutarhan kokonaisuudessaan. He kylvävät siemenet, kasvattavat taimet, kastelevat, kitkevät ja korjaavat sadon. Kaiken kruunaa se, kun yhdessä pääsemme tekemään ruokaa ja lopuksi kompostoimme tähteet, jotta saadaan multaa seuraavaa satokautta varten, Lahtinen päättää.

Riikka Kerttula, puutarhaneuvoja
Biolan Oy