Pelasta nuupahtanut viherkasvi ‒ 7 askelta onnistuneeseen mullanvaihtoon - Biolan

Pelasta nuupahtanut viherkasvi ‒ 7 askelta onnistuneeseen mullanvaihtoon

Kevätpäiväntasaus muuttaa huonekasvien hoitorutiinit

Kevätpäiväntasauksen jälkeen vuorokauden valoisa aika ylittää 12 tuntia. Kasvanut valon määrä lisää kasvien kastelu- ja lannoitustarvetta. Nyt on oikea hetki muuttaa viherkasvien hoitorutiineja ja mullanvaihdon avulla elvyttää vanhat viherkasvit uuteen kukoistukseen.

Ikkunasta sisään paistava kevätaurinko voi jopa kaksinkertaistaa viherkasvien tarvitseman kasteluveden määrän talvikuukausien jälkeen. Kasvit, joilla on suuret ja ohuet lehdet, tarvitsevat enemmän kastelua kuin pieni- ja paksulehtiset kasvit. Myös eteläikkunalla kasvien vedentarve on suurempi kuin sisemmällä huoneessa tai pohjoisikkunalla. Lehtevät viherkasvit, kuten maijat, peikonlehdet ja vehkat, siirretään nyt pois suorasta paahteesta. Eteläikkunalla pärjäävät kesäaikaan muun muassa pylväskaktukset, rahapuu, jukkapalmu ja kiinanruusu.

Samalla tavalla kuin viherkasvien kastelutarve lisääntyy, myös ravinteiden kulutus kasvaa valon lisääntyessä.

‒ Yleisin aloittelevan viherkasviharrastajan moka on lannoituksen laiminlyönti. Koska huonekasvien ruukkuun mahtuu rajallinen määrä multaa, kukkamullan sisältämät ravinteet kuluvat loppuun muutamassa viikossa. Ilman lisälannoitusta kasvien kasvu hiipuu, Biolanin puutarhaneuvoja Riikka Kerttula muistuttaa.

Huonekasveja lannoitetaan koko kesä aina lokakuun loppuun asti. Ravinteet voi antaa kasteluveden mukana tai laittaa ruukun multaan.

Kolme eri syytä vaihtaa multa

Tyypillisesti mullanvaihdon tarpeellisuuteen havahdutaan, kun kasvin ruukku on täynnä juuria. Mutta ruukun jääminen pieneksi on vain yksi syy vaihtaa multa.

Mullan ilmava rakenne on edellytys kasvien juurten hyvinvoinnille. Ruukussa multa maatuu vähitellen ja samalla se tiivistyy. Siksi viherkasveille suositellaan vuosittaista mullanvaihtoa.

‒ Kompostoimalla valmistettuihin multiin, kuten mustaan multaan, syntyy mururakenne, joka voi kestää ruukussa jopa vuosia. Murustunut multa on ilmavaa. Myös mullassa oleva biohiili ja kevytsora ehkäisevät tiivistymistä, Biolanin Riikka Kerttula vinkkaa.

Harva tulee ajatelleeksi, että myös kasteluvedestä ja lannoitteista kerääntyy multaan vähitellen haitallisia määriä kalkkia ja suoloja. Kun mullan suolapitoisuus nousee, kasvi ei enää saa riittävästi vettä.

‒ Pitkään samassa mullassa kasvanut kasvi saattaa roikottaa lehtiään, vaikka se olisi juuri kasteltu. Myös lehdenkärjet saattavat ruskettua. Tässä tapauksessa kasvin pelastus on uusi multa, puutarhaneuvoja Riikka Kerttula sanoo.

Vuosittainen mullanvaihto takaa, että kasvin juuret säilyvät elinvoimaisina. Kaktuksille ja muille hitaasti kasvaville kasveille riittää mullanvaihto 2‒3 vuoden välein.

Vältä mullan kovettuminen ‒ 7 askelta onnistuneeseen mullanvaihtoon

1. Kastele kasvi jo edellisenä päivänä, jotta juuripaakku irtoaa helpommin ruukusta ja juuret kestävät paremmin käsittelyä.
  2. Irrota kasvi vanhasta ruukusta. Poista juuripaakusta vanhaa multaa, etenkin juuripaakun pinnalta poistetaan kaikki irtomulta, johon on saattanut kertyä lannoitesuoloja.
  3. Jos juuristo on kiertynyt ruukun pohjalla, avaa se suoraksi. Mahdolliset ruskettuneet juurenosat leikataan pois veitsellä tai kukkasaksilla.
  4. Kostuta uusi multa ennen ruukutusta erillisessä astiassa (1 dl vettä/multalitra). Esikostutus saa aikaan kestävän mururakenteen. Jos multa kastellaan vasta ruukussa, se saattaa kovettua yhtenäiseksi paakuksi. Oikein käsitelty multa ei kovetu.
  5. Valitse kasville ruukku, joka on halkaisijaltaan 1‒2 senttiä juuripaakkua suurempi.
  6. Valuta juuripaakun ja ruukun väliin uutta multaa ja tiivistä se hellävaraisesti sormin painelemalla. Jätä ruukun pinnalle kunnollinen kasteluvara.
  7. Älä kastele multaa heti mullanvaihdon jälkeen. Sumuttele lehtiä ja aloita varovainen kastelu vasta muutama päivä mullanvaihdon jälkeen.

Biolanin puutarhaneuvoja Riikka Kerttula 040 5795 626, riikka.kerttula@biolan.fi