Pakkaskevät on armoton puutarhakasveille - Biolan

Pakkaskevät on armoton puutarhakasveille

Estä tuijien kuivuminen

Kevätsää on armoton puutarhan ikivihreille kasveille. Aurinko ja tuuli saa tuijan vihreät osat haihduttamaan vettä. Jos maa on vielä jäässä, kasvi ei saa uutta vettä tilalle. Tämän seurauksena kasvi saattaa kuivua ja ruskettua. Usein kuvitellaan, että ikivihreät kasvit ruskettuvat pakkasen seurauksena, mutta todellinen syy onkin kevätaurinko. Nyt on se hetki, kun voi vielä pelastaa tuijat, katajat ja alppiruusut.

− Jos ikivihreille kasveille ei ole laitettu varjostusta, kastele juuristoalue reilusti lämpimällä vedellä. Kastelu sulattaa maan ja kasvit alkavat juurillaan saada vettä lehdistöstä haituvan veden tilalle. Vedenpuutteesta kärsivät alppiruusut roikottavat lehtiään haihdunnan vähentämiseksi. Kun lehdet nousevat normaaliin asentoon, tietää, että kasvi saa juurillaan riittävästi vettä. Varjostusverkot saa poistaa kasvien päältä vasta, kun maa on varmasti sula, opastaa Biolanin puutarhaneuvoja Riikka Kerttula.

Kiirehdi pensaiden leikkausta

Puita ja pensaita voi leikata niin kauan, kun silmut eivät ole pullistuneet. Tänä vuonna leikkausaikaa on normaalia pidempään. Suurin osa puutarhan koristepensaista siistitään harventamalla. Silloin pensaasta leikataan vaurioituneet, vanhimmat ja sammaloituneet oksat tyveä myöten poikki. Kerralla voidaan leikata noin puolet oksien lukumäärästä.

− Koristepensaista esimerkiksi kurttulehtiruusu, tuoksuvatukka, vuohenkuusama, ruusuangervo, pallohortensia ja pensashanhikki kestävät alasleikkauksen. Alasleikkauksessa kaikki oksat leikataan kerralla poikki läheltä maanpintaa, kertoo Biolanin Riikka Kerttula.

Herukka- ja karviaispensaita leikataan vuosittain. Leikkaamalla poistetaan vanhimpia, vaurioituneita ja lähelle maan pintaa kaartuvia oksia niin, että pensaaseen jää noin 20 oksaa. Oksat leikataan maata myöten poikki.

Älä rapsuta kukkapenkkiä puhtaaksi

Kukkapenkin siivouksella ei ole kiire. Niin kauan, kun on pakkasta, kuivat kukkavarret ja lehdet suojaavat mahdollisesti jo kasvun alkuun ehtineitä versoja. Syksyllä haravoimatta jääneitä lehtiä tai talven törröttäneitä kukkavarsia ei tarvitse kärrätä kompostiin, vaan ne voi silputa kukkapenkin pinnalle. Madot hajottavat kuivuneet kasvinosat humukseksi.

– Lehtien ja muun kuivan kasvijätteen hajoamista voi nopeuttaa ripottelemalla niiden päälle orgaanisia lannoitteita, kuten kanankakkarakeita. Samalla hoituu myös kasvien lannoitus. Lannoituksen jälkeen kun vielä levittää kukkapenkin pinnalle parin sentin kerroksen uutta multaa tai kompostia, niin istutusalue on kerralla siisti, vinkkaa Biolanin Kerttula.

Puutarhan kevätkunnostuksen tärpit:

1. Siisti kukkapenkki pilkkomalla varret. Ripottele päälle kanankakkarakeita ja uutta multaa.
  2. Lannoita puut, pensaat ja nurmikko.
  3. Kastele ikivihreät kasvit lämpimällä vedellä.
  4. Jos puutarhan kalkituksesta on enemmän kuin kaksi vuotta, kalkitse nyt.
  5. Istuta orvokkeja ja sipulikukkia ruukkuihin.

Lisätietoja: Biolanin puutarhaneuvoja Riikka Kerttula 040 5795 626 riikka.kerttula@biolan.fi