Omaa satoa parvekkeelta - Biolan

Omaa satoa parvekkeelta

Varastolannoitus – helppo ja siisti tapa ravita parvekekasvit

Parveke on kuin puutarha pienoiskoossa, siellä voi kasvattaa kukkaloiston lisäksi maukasta ja terveellistä satoa. Lasitetulla parvekkeella kasvukausi on pidempi kuin ulkona, ja siellä viihtyvät hyvin lämpöä kaipaavat kasvit, kuten tomaatti. Valoisalla parvekkeella satoa tuottavat niin yrtit, vihannekset kuin juureksetkin, mutta myös varjon puolelle löytyy kasvatettavaa. Puutarhaneuvojan vinkeillä kasvien valinta, kastelu ja lannoitus on helppoa, ja parvekkeelta päästään keräämään tuoretta satoa omalle lautaselle.

Puutarhainnostus on levinnyt parvekkeille ja terasseille. Kukkien lisäksi halutaan kasvattaa satoa tuottavia kasveja.

− Kyselymme mukaan kotipuutarhureiden mieleisin puutarhapuuha on sadonkorjuu. Siksi onkin ymmärrettävää, että parvekkeista halutaan nyt hyötypuutarhoja. Ja mikä onkaan palkitsevampaa kuin käydä keräämässä omalta parvekkeelta tuoreet ja maistuvat tomaatit tai salaatit leivänpäälle, iloitsee Biolanin puutarhaneuvoja Riikka Kerttula.

Kasveja aurinkoon ja varjoon

Avoparvekkeella kasvavat parhaiten yrtit, pavut, salaatit, kaalit ja juurekset. Lasitettu parveke on olosuhteiltaan kuin kasvihuone, ja siellä viihtyvät myös lämpöä rakastavat vihannekset, kuten tomaatti, chili, kurkku ja munakoiso.

Aurinkoisella, etelän puoleisella parvekkeella viihtyvät lähes kaikki kasvit. Aurinko parantaa yrttien ja vihannesten makua, nopeuttaa sadon kypsymistä ja lisää sadon määrä.

− Jos oma parveke sattuu olemaan varjon puolella, ei ole syytä vaipua epätoivoon! Varjoon valitaan kasveja, joiden sadontuotto ei ole riippuvainen kukinnasta. Esimerkiksi salaatit, rukola, yrtit, lehtikaali, retiisi ja lehtimangoldi ovat herkkuja, joita kannattaa kokeilla varjossakin, rohkaisee Biolanin Riikka Kerttula.

Kokeile rohkeasti taimikasvatusta

Kasvatuksen voi aloittaa kylvämällä siemeniä tai ostamalla valmiit taimet. Parvekkeelle kasvit siirretään vasta, kun ei enää ole vaaraa yöpakkasista. Lasitetulla parvekkeella kasvatuksen alkuun pääsee toukokuun alussa ja avoparvekkeella toukokuun loppupuolella.

− Monet kevätkukat kyllä sietävät viileää säätä, joten ennen hyötykasviaikaa kannattaa parveketta somistaa orvokeilla, sipulikukilla, kääpiöesikoilla ja murateilla, vinkkaa Riikka Kerttula.

Huhtikuussa sisällä voi aloittaa parvekkeelle istutettavien taimien esikasvatuksen. Vielä ehtii kylvää lehtikaalia, basilikaa, sitruunamelissaa ja timjamia. Kylmänarat kurkku ja kesäkurpitsa kylvetään vappuna, ja niille riittää kolmen viikon esikasvatus sisällä. Toukokuussa suoraan parvekkeelle voidaan kylvää salaatti, rukola, lehtimangoldi, tilli ja retiisi.

− Kun haluat helposti ja nopeasti yrttisatoa, osta kaupan vihannesosastolta valikoima lempiyrttejäsi ja istuta ne suurempaan ruukkuun tai viljelysäkkiin parvekkeelle. Mitä suuremmassa ruukussa yrtti myytäessä kasvaa, sitä terhakkaammin se jatkaa kasvuaan myös kotona, kannustaa kokeiluun puutarhaneuvoja Riikka Kerttula.

Myös ruukkusalaatin voi istuttaa kasvamaan parvekkeelle. Salaatti viihtyy viileässä ja pärjää ulkona heti hallaöiden väistyttyä.

Biohiili helpottaa kastelu-urakkaa

Parvekkeella kasvien kastelu on työläämpää kuin puutarhassa, koska parvekekasvit kasvavat ruukuissa, säkeissä tai altaissa, joissa multamäärä on rajallinen. Mitä pienempi ruukku on, sitä nopeammin kasvi käyttää multaan varastoituneen veden.

− Parvekkeelle kannattaa valita multa, jossa on mukana biohiiltä. Kastelun yhteydessä biohiili sitoo itseensä vettä ja luovuttaa sitä kasvin käyttöön, kun multa kuivuu. Biohiilen ansiosta parvekekasvien kasteluväliä voidaan pidentää, vinkkaa Biolanin Kerttula.

− Altakasteluruukut ja kastelualtaat ovat parvekepuutarhurin pelastus, koska niihin voidaan varastoida vettä kasvin tarpeisiin jopa viikoksi. Kastelualtaan päälle laitetaan viljelysäkki, jossa kasvit kasvavat. Altaasta imeytyy vettä viljelysäkin multaan kasvin tarpeen mukaan, ja uutta vettä lisätään säiliöön noin viikon välein. Kastelualtaiden ansiosta parveketarhuri voi lomailla kesällä, kunhan vaan muistaa huolehtia lasitetun parvekkeen tuuletuksesta, jatkaa Kerttula.

Paahteessa kasvit kuluttavat vettä huomattavasti enemmän kuin varjossa. Myös tuuli lisää kasvien vedentarvetta.

Varastolannoitus – helppo ja siisti tapa ravita parvekekasvit

Runsaan sadon kasvattamiseen tarvitaan paljon ravinteita. Koska kasvi käyttää mullan ravinnevarastot nopeasti loppuun, tarvitaan lisälannoitusta. Varastolannoitus on helppo ja siisti tapa huolehtia kasvien oikeasta lannoituksesta.

− Varastolannoituksen ansiosta kasvin koko kesän aikana tarvitsema ravinnemäärä voidaan antaa kerralla jo istutuksen yhteydessä eikä lannoitusta tarvitse sen koommin muistella. Ja kun lannoitevarasto on mullassa, ei ole vaaraa, että lannoitetta olisi jäänyt yrttien tai salaattien lehdille. On tärkeää huomata, että varastolannoitukseen soveltuvat vain kiinteät luomulannoitteet, kuten kanankakka, sanoo Biolanin Riikka Kerttula.

Ylilannoituksen välttämiseksi on tärkeää, että varastolannoitetta ei sekoiteta koko multamäärään, vaan se jätetään yhtenäiseksi osioksi. Kasvin juuret kasvavat vähitellen kiinni varastolannoitteeseen ja ottavat siitä ravinteita tarpeensa mukaan.

Varastolannoitus – tee näin

1. Istuta kasvit.
  2. Kaiva istutuksen jälkeen taimien väliin kuoppa.
  3. Annostele kuoppaan annostusohjeen mukainen määrä kiinteää luomulannoitetta, kuten kanankakkaa.
  4. Peitä lannoite mullalla. Älä sekoita lannoitetta muuhun multaan.
  5. Kastele istutusta koko kesä pelkällä vedellä.

Biolanin puutarhaneuvoja Riikka Kerttula 040 5795 626  riikka.kerttula@biolan.fi

www.biolan.fi/parveke