Kysely: Kukka on varma joululahjavalinta - Biolan

Kysely: Kukka on varma joululahjavalinta

Vältä tyypilliset mokat joulukukkien hoidossa

Suomalaiset rakastavat joulukukkia. Kukkia ostetaan itselle ja annetaan lahjaksi. Biolanin tuoreen joulukukkakyselyn mukaan kukat liittyvät vahvasti joulunviettoon: naisista 89 prosenttia ja miehistä 78 prosenttia ei voisi kuvitella kotiaan ilman joulukukkia. Joulukukkien suosikkilistauksessa erottuu kolme vahvaa suosikkia: hyasintti, joulutähti ja ritarinkukka. Kun osaat välttää suosikkikukkien tyypilliset hoitovirheet, joulukukista on iloa pitkäksi aikaa.

Kukat koristavat joulun aikaan lähes jokaista suomalaista kotia. Joulukukkia ostetaan sekä itselle että lahjaksi läheisille. Yhdeksän kymmenestä on sitä mieltä, että kukka on helppo lahja antaa jouluna.

− Jos et tiedä mitä antaisit lahjaksi, joulukukka tuntuu olevan myös todella toivottu lahja. Nimittäin naisista 93 prosenttia ja miehistäkin 80 prosenttia kertoo, että joulukukka on mieleinen lahja saada, kertoo tuloksista Biolanin puutarhaneuvoja Riikka Kerttula.

Hyasintti, joulutähti ja ritarinkukka, eli vanhalta nimeltään amaryllis, ovat suosituimmat joulukukat. Naisten suosikkijoulukukka on ritarinkukka ja miesten joulutähti. Nuorten suosikkilistan kärjessä ovat joulutähti, huonekuusi ja hyasintti.

Älä heitä joulutähteä loppiaisena pois

Joulukukkia ei tarvitse heittää loppiaisena kompostiin, vaan niiden kasvatusta voi jatkaa viherkasvina. Naisista kolme neljästä ja miehistäkin melkein joka toinen kertoo säästäneensä jouluasetelmien kukkia ruukkukasveiksi.

− Joulutähden värittyneet ylälehdet säilyvät jopa kuukausia ja sen jälkeenkin voit kasvattaa joulutähteä viherkasvina. Myös Joulukaktus viihtyy huonekasvina ja on suhteellisen helppo kukittaa uudelleen seuraavina vuosina. Monesti joulukoreissa on joulukukkien lisäksi myös viherkasveja, jotka kannattaa ehdottomasti pelastaa talteen, kannustaa Biolanin Riikka Kerttula.

Osan joulukukista voi istuttaa puutarhaan. Hyasintin sipulit kannattaa säästää ja myös sypressin ja atsalean voi istuttaa keväällä ulos. Kaikkein varmimmin puutarhassa viihtyy jouluruusu.

− Vie jouluruusu kukinnan jälkeen viileään ja valoisaan varastoon odottamaan kevättä. Tai jos maa on joulun jälkeen sula, voit istuttaa jouluruusun suoraan ulos. Jouluruusun suojaksi kannattaa ulkona laittaa havuja; niitähän saa ulos kannetusta joulukuusesta, vinkkaa Biolanin Kerttula.

Biolanin kyselyn mukaan 56 prosenttia naisista ja 48 prosenttia miehistä on istuttanut joulun kukkia puutarhaan.

Suosikkijoulukukat

Naiset

Miehet

1. Ritarinkukka
  2. Hyasintti
  3. Joulutähti
  4. Joulukaktus
  5. Jouluruusu

1. Joulutähti
  2. Hyasintti
  3. Ritarinkukka
  4. Huonekuusi
  5. Joulukaktus

Vältä suosikkijoulukukkien hoitomokat

Hyasintti kasvattaa pitkän kukkavarren ja kaatuu helposti, jos sitä kastelee liikaa. Mitä lämpimämpi huoneilma on, sitä nopeammin kukinta on ohi − älä siis laita hyasinttia patterin tai takan lähelle. Jos mahdollista, nosta hyasintti yöksi viileään.

Joulutähti on herkkä vedolle ja kylmälle ja voi pudottaa siksi lehtensä. Älä koskaan kuljeta joulutähteä pakkaamattomana kaupasta kotiin tai jätä sitä pitkäksi aikaa viileään. Sijoita myös kotona joulutähti vedottomaan ja valoisaan paikkaan. Joulutähteä kastellaan huoneenlämpöisellä vedellä usein, mutta pieninä annoksina, niin ettei multa pääse koskaan täysin kuivumaan.

Ritarinkukka venähtää lämpimässä ja runsaan kastelun seurauksena. Siksi kastelu saa olla hyvin niukkaa. Pitkän kukkavarren voi tukea kepillä tai sen voi leikata maljakkoon. Kuminauhan kietominen leikatun varren tyveen estää onttoa vartta kihartumasta. Ritarinkukka viihtyy valoisassa, mutta ei ole arka vedolle tai lämpötilan vaihteluille.

Joulukaktus voi pudottaa nupunsa, jos se kuljetetaan liian kylmässä tai on liian kauan paketissa. Kukinnan ajan joulukaktusta kastellaan säännöllisesti, mutta pintamullan annetaan kuitenkin kuivahtaa välillä. Kukinnan jälkeen kastelua voi vähentää.

Jouluruusu tykkää tasaisesta kosteudesta. Kastelun helpottamiseksi vaihda kasvi kotona isompaan ruukkuun tai laita ruukun alle reilunkokoinen aluslautanen, johon kasteluvettä voi kaataa. Jouluruusu viihtyy parhaiten viileässä, mutta kukkii pitkään myös huoneenlämmössä.

Huonekuusi on hoidoltaan haastavin joulukukka. Normaalissa huoneenlämmössä se kuivettuu helposti. Älä laita huonekuusta lämpöpatterin tai takan lähelle. Sumuttele kasvia usein ja anna mahdollisuuksien mukaan lisävaloa. Kastele usein, mutta vähän kerrallaan.

Biolanin joulukukkakysely toteutettiin marraskuussa 2020 ja siihen saatiin 3953 vastausta.

Biolanin puutarhaneuvoja Riikka Kerttula, 040 5795 626, riikka.kerttula@biolan.fi