Jussi Kariniemi Biolanin toimitusjohtajaksi - Biolan

Jussi Kariniemi Biolanin toimitusjohtajaksi

50-vuotias Biolan jatkaa kiertotalouden suunnannäyttäjänä

Perheyritys Biolan Oy:n johtoon siirtyy omistajasuvun kolmannen polven edustaja, Jussi Kariniemi. Biolan on kiertotalouden uranuurtaja, joka on tunnettu multa- ja lannoitetuotteista, kompostoreista sekä kuivakäymälöistä. Jussi Kariniemi jatkaa yrityksen perusliiketoimintojen vahvaa kehittämistä kohti turpeetonta tuotantoa ja haluaa olla osa perheyrityksen tarinaa seuraavan sukupolven edustajana.

Biolan on toteuttanut koko liiketoimintansa kiertotalouden ja kestävän kehityksen arvomaailman mukaan. Kun Jussi Kariniemen isoisä, Hannes Kariniemi, vuonna 1974 sai liikeidean alkaa rakeistaa ja pussittaa kotitilansa kananlantaa kotipuutarhojen lannoitteeksi, hän tuli samalla toteuttaneeksi kiertotalouden ideaa ennen kuin koko termiä oli edes keksitty.

– Kiertotalous on ohjannut Biolanin toimintaa koko 50-vuotisen yrityshistorian ajan. Hyödynnämme muun muassa maatalouden ja metsäteollisuuden sivuvirtoja raaka-aineena ja jalostamme niistä kestävän arvomaailman mukaisia kasvualustoja ja lannoitteita. Käyttämistämme raaka-aineista yli puolet on joko kierrätettyjä tai nopeasti uusiutuvia. Eli valmistamme tuotteita, jotka palvelevat ympäristöä kunnioittavia ihmisiä, sanoo Biolanin tuleva toimitusjohtaja Jussi Kariniemi.

Kiertotalousajattelu näkyy myös Biolanin muussa tuotevalikoimassa. Biolan toi markkinoille Suomen ensimmäisen kompostorin vuonna 1978 ja sen jälkeen tuotekehitys on panostanut kesämökkien ravinnekierron mahdollistamiseen muun muassa erilaisin kuivakäymäläratkaisuin.

Tuotannon johdosta toimitusjohtajaksi

Jussi Kariniemi siirtyy toimitusjohtajaksi Biolanin tuotantojohtajan toimesta 1.6.2024. Tuotantojohtajana hän on ollut näköalapaikalla kiertotalouden ytimessä. Yhdessä Biolanin tiimien kanssa hän on ollut kehittämässä tuotteita ja niiden valmistusprosesseja entistä ympäristöystävällisemmiksi.

– Biolan on monella tapaa edelläkävijä ja suunnannäyttäjä. Muuttuvassa maailmassa edelläkävijyys vaatii uudenlaisia innovaatioita. Biolan oli ensimmäinen kasvualustavalmistaja, joka ilmoitti luopuvansa turpeen käytöstä asteittain. Biolan on myös ainoa yhtiö, joka on markkinallamme tehnyt merkittäviä investointeja, luonut innovaatioita ja tehnyt tarkkaa tutkimustyötä turvetta korvaavien raaka-aineiden löytämiseksi. Vuosi sitten valmistunut uniikki biokuitulaitoksemme mahdollistaa entistä monipuolisemmin uusiutuvien raaka-aineiden käytön turpeen korvaamiseen. Biokuidun avulla pystymme parantamaan olemassa olevia tuotteita ja luomaan kokonaan uusia, kertoo Jussi Kariniemi.

Yksi biokuitulaitoksen mahdollistama merkittävä edistysaskel turpeettomuustavoitteessa oli Biolanin valmistamien komposti- ja huussikuivikkeiden muuttaminen täysin turpeettomiksi kaudelle 2024.

– Emme tuoneet rinnalle turpeetonta kuivikevaihtoehtoa vaan muutimme kuiviketuotteemme turpeettomiksi. Tällaisilla päätöksillä tarjoamme jokaiselle helpon mahdollisuuden muuttaa arkikäyttäytymistään kestävämmäksi, sanoo Jussi Kariniemi.

Omistajaperheen kolmas sukupolvi ohjaksiin

Jussi Kariniemen isä Mauri Kariniemi sekä setä Pekka Kariniemi ovat tehneet oman elämäntyönsä Biolanilla. Pekka Kariniemi on edelleen yhtiön hallituksen puheenjohtaja. Biolanilla on nyt historiallinen tilanne, kun ulkoisen toimitusjohtajan jälkeen on löytynyt jatkaja omasta perheestä. Jussi Kariniemi on omistajaperheen kolmannen polven edustaja ja omistajan ääni työyhteisössä. Kariniemelle on tärkeää, että myös henkilöstön ääni tulee kuulluksi.

–  Meillä on osaava ja innovatiivinen henkilöstö, jonka sitoutuminen on mahdollistanut Biolanin vahvan brändin. Henkilöstö tulee olemaan keskiössä myös tulevaisuuden visioiden toteuttamisessa. Biolanilla jokainen on yrittäjä omassa toimessaan ja yhdessä pystymme tekemään laaja-alaisia vihreitä tekoja. Innolla ja ylpeydellä lähden viemään yritystä eteenpäin kohti seuraavaa 50-vuotiskautta, päättää Jussi Kariniemi.

Toimitusjohtajan vaihdos tapahtuu 1.6.2024, kun Biolanin nykyinen toimitusjohtaja Teppo Rantanen siirtyy eläkkeelle.

Kuka?
Jussi Kariniemi

• Koulutukseltaan kauppatieteiden maisteri
  • Ikä: 35 vuotta