Jos mökkihuussi hävettää, kunnosta se nykypäivään - Biolan

Jos mökkihuussi hävettää, kunnosta se nykypäivään

Vältä yleisimmät huussimokat

Lomakausi lähestyy ja pian suomalaiset suuntaavat vapaa-ajan asunnoilleen. Jos perillä odottaa haiseva huussi, on pienen käymäläremontin aika. Vanhanaikainen huussi on paitsi ikävä käyttää myös ympäristöä kuormittava. Laittomaksi huussin käyttö muuttuu, jos jätöksiä haudataan käsittelemättömänä maahan. Huussin päivitys nykyaikaan mahdollistaa hajuttoman vessakäynnin, ja uudenaikaisella kuivakäymälällä voi täyttää myös biojätteen kompostointivelvoitteen.

Yleisin vessaratkaisu suomalaisella mökillä on edelleen ulkohuussi. Ja useimmat mökkiläiset eivät edes haaveile muusta. Mökeillä ei läheskään aina ole juoksevaa vettä, saati kunnallistekniikka, siksi vesivessan rakentaminen olisi hankalaa ja kallista. Nykyaikaisilla kuivakäymäläratkaisuilla ulkohuussista on mahdollista tehdä hajuton, helppokäyttöinen ja ekologinen.

– Mökillä halutaan kuunnella linnunlaulua eikä piipahdusta ulkohuussissa koeta mitenkään hankalaksi. Mökkiläiset suosivat ulkohuussin päivityksessä kompostoivaa käymälää, koska se on hajuton käyttää ja tyhjentää sekä ympäristöystävällinen. Kompostikäymälässä voi kompostoida myös mökkikeittiössä syntyvät biojätteet. Onhan se kätevää huolehtia biojätteiden kierrätys samalla. Ja kun jätehuoltoviranomaiselle tekee kompostointi-ilmoituksen, saa yleensä myös huojennuksen mökin jätehuoltokuluihin. Pelkästä kuivakäymäläjätteen kompostoinnista ilmoitusta ei tarvita, kertoo Biolanin asiantuntija Riikka Kerttula.

Vähäisempään käyttöön soveltuvat erilaiset lattian päälle asennettavat kuivakäymälät. Niistä tyhjennettävä kiinteä jäte kompostoidaan erillisessä kompostorissa.

Älä piilota huussia pihan perälle

Nykyaikaista huussia ei tarvitse piilottaa kauas pihan perälle, kuten ehkä aikanaan perinteinen huussin kanssa on toimittu. Vanhanaikainen huussi, jossa ehkä on saavi kaikille jätöksille, tai pahimmassa tapauksessa vain reikä, josta jätöksen tippuvat maahan, on pitänyt jo hajuhaittojen vuoksi rakentaa mahdollisimman kauas oleskelupaikoista.

– Yöllisiä vessakäyntejä ajatellen ratkaisu on vähemmän houkutteleva, kun kompuroidaan hämärässä ja päätepisteessä yritetään selvitä hajuista nopeasti ja lähes hengittämättä. Kompostoivan kuivakäymälän voi rakentaa mökin lähelle tai jopa mökin verannalle, vinkkaa Biolanin Riikka Kerttula.

Huussin sijainnissa pitää huomioida mahdolliset mökkinaapurit. Rakennusmääräykset vaihtelevat kunnittain, mutta yleensä kuivakäymälää ei saa sijoittaa viittä metriä lähemmäksi tontin rajaa. Määräykset kannattaa aina tarkistaa omasta mökkikunnasta.

Laki puolestaan määrittelee, että kuivakäymälöiden käsittelemätöntä jätettä ei saa haudata maahan, vaan kiinteä jäte on aina kompostoitava. Myöskään käymälän nesteet eivät saa valua hallitsemattomasti maaperään. Kuivakäymälän ravinteikkaat jätökset kannattaa hyödyntää mökkipuutarhan lannoitukseen.

Painovoimainen ilmanvaihto toimii suorilla putkilla

Kompostoivaan kuivakäymälään, kuten kaikkiin nykyaikaisiin kuivakäymälöihin, asennetaan painovoimainen ilmanvaihto. Se tarkoittaa, että käymäläsäiliöstä lähtee tuuletusputki katolle. Jotta se toimii kunnolla, on ilmanvaihtoputken oltava suora. Jos putki vedetään huussin ulkopuolelle mutkien kautta, syntyy todennäköisesti hajuhaittoja.

– Älä tee mutkaa matkaan. Tämä sääntö kannattaa pitää mielessä, kun käymälän ilmanvaihtoa asennetaan. Mutkalle vedetty ilmanvaihtoputki on valitettavasti asennusten yleisin moka. Onneksi se on helposti korjattavissa ja hajuhaitoista päästään saman tien eroon, sanoo Kerttula.

Painovoimaista ilmanvaihtoa voi tehostaa tarvittaessa esimerkiksi tuulenvoimalla toimivalla tuulettimella. Se asennetaan ilmanvaihtoputken yläpäähän ja pienikin tuulenvire saa aikaan alipaineen käymäläsäiliöön ja vessatila säilyy jopa hajuttomampana kuin vesivessa.

Vältä yleisimmät huussimokat

• Uusi huussi rakennetaan hajujen pelossa pihan perälle. Huussia on hankala käyttää ja etenkin syyspimeällä huussin sijaintia osaa arvostaa. Nykyaikainen kuivakäymälä ei haise ja sen voi sijoittaa jopa mökin yhteyteen.
  • Käymälälaitteen poistoilmaputkeen tehdään mutka, ettei tarvitse puhkaista huussin kattoon reikää. Mutka tekee putkeen ilmalukon, ilmanvaihto ei toimi, käymäläjäte kostuu ja alkaa haista. Kostea käymäläjäte houkuttelee helposti myös hyönteisiä.
  • Käymälälaitteen poistoilmaputki on liian lyhyt. Painovoimainen ilmanvaihto toimii parhaiten, kun poistoilmaputken pää on rakennuksen katon harjan yläpuolella. Huono tuuletus lisää hajuriskiä.
  • Säästetään kuivikkeen määrässä ja laadussa. Kuiviketta pitää lisätä 2–3 dl jokaisen huussikäynnin yhteydessä. Hyvä kuivike sisältää nesteitä imevän ainesosan ja on riittävän karkeaa, jotta se pitää käymäläjätteen ilmavana. Sahajauho tai kutterilastu ei riitä kompostikäymälän kuivikkeeksi.
  • Kuivakäymälän nesteitä ei kerätä talteen. Nykyaikaisissa kuivakäymälöissä on hallittu nesteiden keruu. Yleensä nesteet johdetaan käymälälaitteesta ulos letkua pitkin. Nesteitä ei kuitenkaan saa laskea suoraan maahan, vaan ne kerätään esimerkiksi kanisteriin. Nesteet voi hyötykäyttää lannoitteena.
  • Huussin jätökset haudataan maahan. Kuivakäymälöiden käsittelemätöntä käymäläjätettä ei lain mukaan saa haudata maahan, vaan kiinteä jäte on aina kompostoitava. Kompostoituna kuivakäymälän ravinteikkaat jätökset on helppo hyödyntää mökkipuutarhan lannoitukseen.

Biolan Oy, Riikka Kerttula, 040 5795 626, riikka.kerttula@biolan.fi
www.biolan.fi