Hiiligrillaajan kolme virhettä - Biolan

Hiiligrillaajan kolme virhettä

Joka neljäs suomalainen grillaa hiilillä

Juhannus on kiivasta grillaussesonkia ja joka neljäs suomalainen valmistaa ruuan hiiligrillissä. Yleisimpiä virheitä hiiligrillauksessa on liika sytytysnesteen käyttö ja liian aikaisessa vaiheessa aloitettu ruuan kypsennys.  Myös vääränlainen hiili huonontaa grillauksen lopputulosta.

Grillissä voi valmistaa lihaa, kalaa ja kasviksia.  Ruuan kypsyttäminen tulen loisteessa on vanhin ruuanlaittotapa. Hiilillä grillaus ei ole vaikeaa, mutta muutamat perusasiat on syytä olla hallussa ennen grillin sytyttämistä.

‒ Tyypillisin virhe on liiallinen sytytysnesteen käyttö. Se vain hidastaa hiilloksen syntyä ja lopputuloksena on usein se, että grillattava ruoka laitetaan paistumaan aivan liian aikaisin. Seurauksena on epämiellyttävä sivumaku ja rankat päästöt, kertoo Biolanin myynti- ja markkinointijohtaja Iikka Helin.

Liian aikaisin aloitetussa grillauksessa liekit nokeavat lihan tai makkaran ja muodostavat epäterveellisiä PAH-yhdisteitä. Ruoan mustumista tulee välttää säätämällä grilliritilän korkeutta ja aloittamalla grillaus aikaisintaan 20‒30 minuuttia hiilten sytyttämisen jälkeen.

Myös grillihiilen laadulla on suuri merkitys lopputulokseen. Hyvät hiilet ovat tasakokoisia ja suhteellisen suuria, pienen nyrkin kokoisia. Silloin ne syttyvät helposti ja palavat pitkään.

‒ Sertifioidun grillihiilen raekoko on oikea. SFS-laatusertifikaatti takaa myös sen, että hiilellä on oikea kosteusprosentti ja sen valmistukseen on käytetty laadukasta lehtipuuta. Grillisti-tuotemerkki sai ensimmäisenä grillihiilien SFS-laatusertifikaatin Suomessa, kertoo Biolanin Iikka Helin.

Suomalaisten yleisin tapa on grillata suoralla tulella. Siinä grillattavat raaka-aineet ovat suoraan hiilien yläpuolella. Pihvit, makkarat, kalat, äyriäiset ja muutkin nopeasti kypsyvät raaka-aineet soveltuvat grillattavaksi tällä menetelmällä.

Mehevämpää ja isompaa tai vähärasvaista raaka-ainetta grillatessa suositellaan epäsuoraa tulta, jolloin valmistettava ruoka ei ole suoraan lämmönlähteen päällä. Hiiligrillissä tämä onnistuu asettelemalla hiilet vain toiselle puolelle tulipesää. Epäsuorassa menetelmässä liha kypsyy hitaasti keskeltä, muttei pala. Esimerkiksi grillikylki ja paisti sekä monet isot lihanpalat, joissa on luita, kypsyvät epäsuoralla menetelmällä. Niihinkin voi grillata kauniin pintavärin suoraan hiilloksen päällä ja siirtää vasta sitten matalampaan lämpöön kypsymään.

Hiiligrillaaja älä tee näitä virheitä

1. Pienet ja epätasaisen kokoiset hiilet syttyvät huonosti ja hehkuvat liian vähän aikaa.
  2. Hiilien kastelu kauttaaltaan märiksi sytytysnesteellä hidastaa hiilloksen syntymistä ja altistaa grillattavat sivumaulle.
  3. Grillauksen aloittaminen siinä vaiheessa, kun grillissä on vielä liekit, nokeaa ruuan ja altistaa haitallisille PAH-yhdisteille.

Biolan kysyi suomalaisilta grillaustottumuksista. Kysely toteutettiin sähköisesti kesäkuussa 2016 ja siihen vastasi 1409 suomalaista.

Lisätietoja: Iikka Helin, Biolanin myynti- ja markkinointijohtaja, 040 662 5446, iikka.helin@biolan.fi