Biolanilta tänä vuonna jo 400 kuivakäymälää Mongoliaan ja 200 Alaskaan - Biolan

Biolanilta tänä vuonna jo 400 kuivakäymälää Mongoliaan ja 200 Alaskaan

Saudi-Arabian valtavaa ruokahävikkiä ratkaistaan tulevaisuudessa pikakompostoreilla

Marraskuun 19. päivä vietetään vuosittain maailman vessapäivää. Tällöin halutaan kiinnittää erityistä huomiota kansainvälisiin sanitaatio-ongelmiin. Jopa yli kaksi miljardia ihmistä elää maailmassa ilman kunnollisia saniteettitiloja. Biolan tarjoaa käymäläratkaisuja eri puolille maailmaa ja on tänä vuonna toimittanut jo satoja kuivakäymälöitä Mongolian ja Alaskan syrjäseuduille. Saudi-Arabiaan on puolestaan solmittu sopimus pikakompostoreista.

YK:n mukaan jopa kaksi miljardia ihmistä elää edelleen ilman minkäänlaista sanitaatiota. Huonot saniteettitilat yhdistetään myös lukuisiin tauteihin, kuten koleraan, ripuliin, hepatiitti A:han ja lavantautiin. Huonojen saniteettiolojen on arvioitu johtavan myös yli 430 000 ihmisen ripuliperäiseen kuolemaan vuosittain. YK:n yksi kestävän kehityksen tavoitteista on, että puhdas vesi ja sanitaatio kuuluvat kaikille vuoteen 2030 mennessä. Biolan on tarttunut haasteeseen ja toimittanut tänä vuonna jo 400 kuivakäymälää Mongoliaan ja 200 käymälää Alaskaan.

– Meillä Suomessa puhdas vesi ja hygieeniset käymälät ovat etuoikeus, mutta näin ei valitettavasti ole kaikkialla maailmassa. Haluamme olla mukana toimimassa kansainvälisen sanitaatiokriisin päihittämiseksi ja tänä vuonna olemmekin tehneet kuivakäymälöistä sopimukset Mongoliaan ja Alaskaan. Myös Saudi-Arabian kanssa on käyty keskusteluja kuivakäymälöistä, Biolanin ympäristötuotetehtaan johtaja Kaj Paavola kertoo.

Mongoliassa paimentolaisperheen mukana kulkee suomalainen kuivakäymälä

Mongolia on maailman harvimmin asuttu itsenäinen valtio, jossa asuu paljon ihmisiä vailla sanitaatiota. Tänä vuonna Biolan on toimittanut maahan jo 400 Biolan Simplett -kuivakäymälää Suzhoun tehtaalta Kiinasta. Kuivakäymälöitä on myyty Mongoliassa hyvin monenlaisiin perheisiin, mutta tärkeänä kohderyhmänä ovat paimentolaiset. Paimentolaisperheet asuvat jurtissa, jotka on helppo purkaa ja siirtää seuraaville laidunalueille. Biolan Simplett mahdollistaa saniteettitilat jurttaan, ja näin kevyt ja helposti asennettava kuivakäymälä kulkee perheen mukana.

– Alkusysäyksen tälle projektille antoi laajasta ihmisoikeustyöstään tunnettu mongolialainen Oyungerel Tsedevdamba. Hän on tehnyt valtavasti työtä kehittääkseen paikallisia käymäläolosuhteita. Tsedevdamba oli muutama vuosi sitten puhujana Käymäläseura Huussin järjestämässä Dry Toilet -konferenssissa ja tutustui sen yhteydessä järjestettyyn kuivakäymälänäyttelyyn. Siellä hän kiinnostui Biolanin kuivakäymälästä. Tästä alkoi meidän ja Tsedevdamban välinen yhteistyö, Paavola taustoittaa.

Tsedevdamba on järjestänyt Mongoliassa käymäläkoulutuksia ja rakentanut yhdessä vapaaehtoisverkoston kanssa näyttelytiloja edistääkseen kuivakäymäläkulttuuria. Ulan Bataarissa kävelykadun varrella on otettu käyttöön myös yleinen Biolan Simplett -käymälä.

Käymäläkouluttajien verkosto kasvaa jatkuvasti. Tällä hetkellä heitä on jo pari sataa ja heidän joukossaan on sekä insinöörejä että vapaaehtoisia nuoria opiskelijoita.

Mongoliassa rakennetaan uusia taloja ilman vesivessaa

Kuivakäymälät on huomioitu myös uudisrakentamisessa. Mongoliassa on aloitettu edullisten pientalojen rakentaminen, joihin myydään mukaan Biolan Simplett -kuivakäymälä. Ensimmäiset kymmenen taloa valmistuivat lokakuussa. Lisäksi kymmenen haastatellun hakijan joukosta valittiin kolme perhettä, joiden maille rakannettiin uudet pientalot kuivakäymälöineen. Talot valmistuivat juuri maailman vessapäivän alla.

– Uudet talot on suunniteltu niin, että niihin ei tule lainkaan vesivessaa. Kaikissa taloissa on lähtökohtaisesti kuivakäymälä, Paavola kertoo.

Alaskan alkuperäiskansoille kuivakäymälät saadaan perille helikopterilla

Viime vuonna Biolan sai Alaskan alkuperäiskansojen asumisoloja parantavalta ADEC Alaska Department of Environmental Conservation -organisaatiolta kyselyn kuivakäymälöistä. Kyselyn myötä Eurasta toimitettiin Alaskaan muutama Biolan Simplett -käymälä. Alaskan valtio rahoittaa ja tukee alkuperäiskansojen asumista ja elämistä omillaan, ja tänä vuonna Biolan on toimittanut heille jo 200 kuivakäymälää lisää.

– Alkuperäiskansan asuttama alue Alaskassa on maantieteellisesti valtava, ja käymälät kuljetetaan sinne helikopterilla. Alaskan valtio on jo hyväksynyt seuraavan investoinnin kuivakäymälöistä, joten niitä toimitetaan jatkossa vielä lisää. Lisäksi alaskalaiset haluaisivat urinaaleja, jotka poistettiin Suomen valikoimista. Nyt ne on otettu uudelleen valmistukseen, Paavola toteaa.

Saudi-Arabiassa panostetaan pikakompostoreihin

Saudi-Arabian kanssa Biolan on puolestaan allekirjoittanut sopimuksen pikakompostoreista. Saudi-Arabiassa kulttuurille on ominaista yltäkylläisyys ja anteliaisuus. Koska elintarvikkeita ja päivittäistavaroita on runsaasti kaikkien saatavilla, saudit myös ottavat ruuan melko itsestäänselvyytenä: se ei ole vain ravinnon lähde vaan myös kulttuuri-identiteetin ilmentymä. Ruokaa heitetään paljon roskiin, ja ruokahävikki ravintoloissa, juhlallisuuksissa ja sosiaalisissa tapahtumissa on valtava. Keskimäärin saudin ruokahävikki on jopa 250–400 kiloa vuodessa*, kun maailmanlaajuinen keskiarvo on 115 kiloa.

Myös Saudi-Arabiassa monet ovat alkaneet miettiä elintapojaan hieman uusiksi. Vaikka kulttuurinen muutos on vaikeaa, ympäristönsuojelu, kestävyys ja terveellisemmät elintavat ovat saaneet sielläkin jalansijaa.

– Toivottavasti saamme ensimmäiset pikakompostorit pian matkaan. Korona keskeytti keväällä tämän projektin, mutta sitä jatketaan heti sopivan hetken tullen. Olemme keskustelleet Saudi-Arabian kanssa myös kuivakäymälöistä, sillä vesi maksaa nelinkertaisesti verrattuna esimerkiksi bensan hintaan, Paavola kertoo.

*Economist Intelligence Unitin mukaan.

United Nations/ World Toilet Day: https://www.un.org/en/observances/toilet-day

World Toilet Day: https://www.worldtoiletday.info/