Biolan-uutuudet 2019 - Biolan

Biolan-uutuudet 2019

45 vuotta sitten suomen kielessä ei vielä ollut sanaa kiertotalous. Jo silloin Biolan ryhtyi hyödyntämään maatalouden sivuvirtojen. Vuonna 1974 Biolan pakkasi ensimmäiset kanankakkarakeet lannoitepusseihin ja toteutti kiertotaloutta.

Nyt Biolan tuo ensimmäisenä EU-alueella markkinoille lannoitteen, joka on valmistettu syötäväksi kasvatettavien kotisirkkojen lannasta.

– Haluamme tuoda jokaisen ulottuville vihreitä valintoja ja olla mukana luomassa kestävämpää arkea. Kehitämme ja valmistamme tuotteita, jotka vähentävät ihmisen aiheuttamaa ympäristökuormitusta, kertoo Biolanin puutarhaneuvoja Riikka Kerttula.

Tämän vuoden Biolan-uutuudet soveltuvat luonnonmukaiseen viljelyyn. Tuotteissa yhdistyy kestävällä tavalla kiertotalous ja ekologisuus.

Biolan Yrtti- ja taimilannoite on valmistettu kotisirkkojen kasvatuksessa syntyvästä sivuvirrasta, joka sisältää sirkan lannan lisäksi kasviperäistä rehua. Lannoitejauhe soveltuu yrteille, salaateille sekä taimikasvatukseen. Yrtti- ja taimilannoite sisältää kaikkia kasvin tarvitsemia ravinteita luonnollisessa muodossa.

Hinta: 1 litran ämpäri noin 8 €

Jälleenmyyjät: Puutarhatuotteiden myyntipaikat

Biolan Kasviperäinen lannoite on luonnonmukainen lannoitejauhe kesäkukille, salaateille, yrteille, taimille ja huonekasveille. Tuote on valmistettu kasviperäisistä raaka-aineista ja se sisältää kasvin tarvitsemat pää- ja hivenravinteet. Kasviperäinen lannoite myös aktivoi kasvualustan pieneliötoimintaa. Se sisältää merileväjauhetta, jonka sisältämät luonnon tehoaineet edistävät kasvien ravinteidenottoa ja hyvinvointia.

Hinta: 1 litran ämpäri noin 8 €

Jälleenmyyjät: Puutarhatuotteiden myyntipaikat

RootgrowTM -mykorritsa on mykorritsaseos puutarha- ja huonekasveille. Mykorritsa on kasvin juuren ja sienen muodostama symbioosi, jonka ansioista kasvin juuristopinta-ala kasvaa ja sekä veden että ravinteiden saanti tehostuu. Mykorritsa tekee kasvista kestävämmän erilaisia stressitilanteita, esimerkiksi kuivuutta, tauteja ja tuholaisia vastaan. Mykorritsa lisätään multaan kasvin istutus- tai kylvövaiheessa.

Hinta: 150 g pussi noin 9 €

Jälleenmyyjät: Puutarhatuotteiden myyntipaikat

Biolan Nurmikon Sammalveks on luonnonmukainen nestemäinen erikoislannoite sammaleen poistoon nurmikolta. Käsittelyn jälkeen sammal ruskettuu jopa vuorokaudessa ja kuivunut sammal voidaan poistaa esimerkiksi haravoimalla. Sammalveks laimennetaan veteen ja se riittää noin 200−250 m2 käsittelyyn.

Hinta: 2 litran kanisteri noin 30 €

Jälleenmyyjät: Puutarhatuotteiden myyntipaikat

Biolan Tehokuivike on erikoiskuivike kompostoitumisen tehostamiseen. Kuivikkeeseen lisätyn rypsirouheen sisältämä typpi ja energia kiihdyttävät kompostoitumista. Biohiili aktivoi kompostin mikrobitoimintaa ja lisäksi biohiilellä on kyky sitoa kompostin hajuja. Tehokuivikkeen kuituhamppu ja turve pystyvät sitomaan runsaasti kosteutta ja kuivike tasaakin tehokkaasti kompostimassan kosteuseroja. Kuivikkeen sisältämä karkea havupuun kuori ja kuituhamppu pitävät kompostimassan ilmavana, mikä on ensiarvoisen tärkeää kompostin hajuttoman toiminnan kannalta.

Hinta: 30 litran säkki noin 11 €

Jälleenmyyjät: Puutarha- ja kompostointituotteiden myyntipaikat

Lisätietoja: Biolanin puutarhaneuvoja Riikka Kerttula, 040 579 5626, riikka.kerttula@biolan.fi

/media/cision/images/a35cc4d60941db21_org.jpg