Biolan etujoukoissa vihreässä siirtymässä – suomalainen innovaatio vauhdittaa muutosta - Biolan

Suomalainen kasvualustayritys Biolan on avannut Euraan Suomeen koko maailman mittakaavassa ainutlaatuisen biokuitulaitoksen. Uuden tuotantolaitoksen avulla Biolan vauhdittaa turpeen käytön vähentämistä. Suomi toimii edelläkävijänä vihreässä siirtymässä ja Biolan on ylpeä ollessaan alansa etujoukoissa tässä tärkeässä tehtävässä. Kyseessä on yrityksen historian suurin investointi, jonka arvo on yli seitsemän miljoonaa euroa.

Biolan on lähtenyt alan uudistajana etsimään kestäviä vaihtoehtoja turpeen käytölle, sillä yritys haluaa olla etulinjassa vihreän siirtymän ratkaisujen kehittämisessä. Biolan ilmoitti jo vuonna 2021 irtaantuvansa turpeesta vuoteen 2040 mennessä, ja nyt avattu biokuitulaitos on tärkeä askel tällä polulla. Biokuitulaitoksen testausvaihe alkoi syksyllä 2022 ja nyt kun testivaihe on saatu päätökseen, vietetään tuotantolaitoksen virallisia avajaisia.

– Olemme viime ajat säätäneet prosesseja ja laitteistoja ja voimme kertoa nyt, että biokuitulaitos on toiminnassa ja prosessi toimii jopa odotuksiamme paremmin. Lopputuotteet ovat laadukkaita ja niitä otetaan käyttöön nyt keväällä 2023 myyntiin tulevissa tuotteissamme, kertoo Biolanin tuotekehitysjohtaja Hannamaija Fontell.

Biolan on kehittänyt ainutlaatuisen valmistusprosessin ja laitokseen on kehitetty uusia laitteita ja valmistusmenetelmiä yhteistyössä laitevalmistajan kanssa. Uudessa biokuitulaitoksessa hyödynnetään kasvualustojen ja kuivikkeiden raaka-aineina muun muassa metsäteollisuuden sivuvirtoja ja nopeasti uusiutuvaa suobiomassaa.

– Biokuitulaitos tulee tuottamaan ensivaiheessa päätuotteinaan kahta erilaista lopputuotetta. Kasvualusta- ja kuivikeraaka-aineeksi puukuitua ei valmista kukaan muu Suomessa, ja toinenkin lopputuotteista, puukuidun ja suobiomassan sekoitus, on täysin uniikki eikä sitä valmisteta maailmassa missään muualla, Fontell kertoo.

Biokuitulaitos tarjoaa ajankohtaisten kriisien keskellä kestäviä ratkaisuja. Turveraaka-aineen saatavuus kasvualustakäyttöön tulee mitä todennäköisimmin vähenemään hiljalleen. Uusi biokuitulaitos tarjoaakin nyt aidon, huolella tutkitun ja käytännössä testatun vaihtoehdon niin kasvualustatuotteiden kuin kuivikkeidenkin valmistamiseksi.

– Emme ole turveyritys vaan kasvualustavalmistaja, joka tarjoaa kestävästi tuotettuja ratkaisuja. Ymmärrämme, että maailma on muuttunut ja sen myötä myös tuotannossa käytettävien raaka-aineiden pitää muuttua, sanoo Biolanin toimitusjohtaja Teppo Rantanen.

– Biolanin toiminnan ytimessä on ollut koko yrityksen olemassaolon ajan kiertotalous – jo siis silloin, kun koko termiä ei ollut keksitty. Uusi tuotantolaitos on meille iso investointi tulevaisuuteen. Emme odota lyhyen tähtäimen voittoja. Pystymme nyt tarjoamaan aidosti toimivan vaihtoehdon turpeelle ja uskomme, että otamme nyt ensimmäisenä ison askeleen ja olemme siten mahdollistamassa muutosta, Rantanen päättää.

Biokuitulaitoksen avajaisia vietetään 7.2.2023 Eurassa. Biokuitulaitoksen tuottamaa raaka-ainetta sisältävät ammattiviljelyn tuotteet ja Biolanin Turpeeton puutarhamulta tulevat myyntiin keväällä 2023.

Biokuitulaitosinvestointi on saanut tukea Maa- ja metsätalousministeriön Ravinteiden kierrätyksen kokeiluohjelmasta, jota hallinnoi Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus.

Lisätiedot:
Hannamaija Fontell