Älä unohda puutarhakasvien talvisuojausta - Biolan

Älä unohda puutarhakasvien talvisuojausta

Talvi tuli kerralla koko Suomeen. Nyt puutarhakasveja koettelee pakkanen ja kuivattava tuuli. Myyrät, jänikset ja peurat voivat aiheuttaa lisätuhoja, kun niiden luontaiset ruokailupaikat vähenevät. Myöhemmin talvella myös lumen aiheuttama kuorma rasittaa puita ja pensaita. Jos kasvien talvisuojaus unohtui, nyt on viimeinen hetki estää vauriot.

Arat monivuotiset kasvit, kuten jaloruusut ja monet kivikkokasvit, kannattaa suojata viimalta ja pakkaselta. Kun maan pinta jäätyy, kasvien päälle levitetään kerros talvisuojaukseen tarkoitettua turvetta tai havuja.

‒ Perennoille riittää noin 10 sentin kerros, mutta ruusuille ja alas lasketuille köynnöksille kannattaa levittää paksumpi kerros, ainakin 20 senttiä. Talvisuoja hidastaa maan routaantumista syksyllä ja suojaa kasveja myös kuivattavalta kevätauringolta, opastaa Biolanin puutarhaneuvoja Riikka Kerttula.

Suojaa myyriltä, jäniksiltä ja peuroilta

Maan jäätyessä on oikea aika suojata kasvit myös jyrsijöiltä. Hedelmäpuut, pensasmustikat ja monet koristepuut ja –pensaat ovat sekä myyrien, jänisten että peurojen herkkua. Jänisten ja peurojen aiheuttamia runko- ja versotuhoja pystyy estämään riittävän korkealla katiskaverkolla tai tiheäsilmäisellä muoviverkolla. Myyrät jyrsivät etupäässä tyviosia ja niiden tuhoja voi vähentää muovisilla runkosuojilla.

Lumi suojaa kasveja, mutta joskus kasvien päälle kasautuva lumi aiheuttaa oksien repeytymistä. Nyt syksyllä voi pilarin mallisten katajien ja tuijien oksat sitoa varovasti nipuiksi, jotta suojalumi ei paina niitä levälleen.

– Suojasäällä on ihan hyvä tiputella suurin lumikuorma puiden ja pensaiden päältä, jos näyttää, että oksat voivat repeytyä lumen painosta, muistuttaa Biolanin Riikka Kerttula.

Ikivihreät kasvit, kuten havupuut ja alppiruusut, ovat erityisen alttiita kevätahavalle eli kuivumiselle.

– Keväällä aurinko ja tuuli saavat kasvin vihreät osat haihduttamaan, mutta kun maa on vielä jäässä, kasvi ei saa tilalle uutta vettä. Tuloksena on helposti ruskeaksi kuivaneita lehtiä ja neulasia, varoittaa Biolanin Riikka Kerttula.

Kevätkuivumisen voi ehkäistä varjostamalla kasveja heti kevätauringon pilkahdettua. Jos suojaukseen käyttää havuja, kannattaa tukikehikot rakentaa nyt, kun rautakanki vielä pystyy maahan. Myös varjostusverkot ovat helppo tapa suojata kasvit auringon kuivattavalta vaikutukselta. Varjostus poistetaan keväällä vasta, kun maa on jo sulanut.

Lisätietoja: Biolanin puutarhaneuvoja Riikka Kerttula 040 5795 626 riikka.kerttula@biolan.fi