Älä laiminlyö lannoitusta – tänä keväänä puutarhakasvit kärsivät elintärkeän ravinteen puutteesta - Biolan

5 vinkkiä puutarhan kevätlannoitukseen

Lumen ja roudan sulamisen jälkeen puutarhakasvit aloittavat kasvun. Uuteen kasvuun tarvitaan ravinteita, erityisesti typpeä. Viime syksyn erikoisista sääoloista johtuen monet puutarhakasvit kärsivät nyt typen puutteesta, mikä tulee vaikuttamaan kasvuun ja satoon. Kevätlannoituksella voi vielä pelastaa puutarhan kukoistuksen.

Viime syksynä pitkään jatkunut lämmin sää ja sitten nopeasti alkaneet pakkaset yllättivät puutarhakasvit. Monessa pihassa ensilumen aikaan omena- ja kirsikkapuissa sekä koristepensaissa roikkuivat vielä vihreät lehdet.

– Normaalisti puutarhan monivuotiset kasvien valmistautumisen talven tuloon huomaa ruskan väreistä. Kasvit ottavat lehdistään talteen lehtivihreän ainesosia, kuten typpeä. Tämän seurauksena lehdet saavat syksyn keltaisen värityksen. Viime syksynä monissa puissa ja pensaissa oli vielä vihreät lehdet, kun kovat pakkaset alkoivat. Nämä kasvit eivät saaneet typpeä talteen juuristoonsa, vaan se jäi paleltuneisiin lehtiin. Siksi tänä keväänä kasvien typentarve on poikkeuksellisen suuri, Biolanin puutarhaneuvoja Riikka Kerttula muistuttaa.

Typpi on ravinne, jota kasvit tarvitsevat kaikista ravinteista määrällisesti eniten. Puutarhalannoitteet, kuten kanankakka ja kevätlannoite, sisältävät typpeä ja niitä annetaan kasveille keväällä ja alkukesällä.

Levitä lannoite heti lumen sulamisen jälkeen

Kukkapenkit, pensasryhmät ja hedelmäpuut lannoitetaan keväällä. Normaalisti kevätlannoituksen ehtii antaa vielä touko-kesäkuussa, mutta tänä keväänä kannattaa olla ajoissa liikkeellä.

– Koska monivuotisten puutarhakasvien typentarve on nyt normaalia suurempi, lannoitusta ei kannata viivytellä. Kun lannoitteen levittää jo kevätkosteaan maahan, kasveilla on ravinteita käytettävänään heti, kun ne lähtevät kasvuun, Biolanin Riikka Kerttula kehottaa.

Etenkin orgaanisia lannoitteita käytettäessä lannoitusaika alkaa heti lumen sulamisesta, koska niistä ravinteet liukenevat kasvien käyttöön vähitellen. Orgaanisia lannoitteita ovat esimerkiksi kanan- ja hevosenlannasta valmistetut luonnonlannoitteet.

– Luonnonlannoitteiden etuna on, että lannoitusvaikutuksen lisäksi ne lisäävät maan multavuutta ja aktivoivat maan hyödyllisiä pieneliöitä. Luonnonlannoitteet sopivat myös laiskalle puutarhanhoitajalle, koska niistä vapautuu ravinteita koko kesän ajan eikä uusintalannoituksia tarvitse muistella. Biolan Puutarhan Kevätlannoitteessa orgaaniseen lannoiterakeeseen on lisätty nopealiukoista mineraalilannoitetta, joka antaa nopean piristysruiskeen kasveille keväällä, mutta lannoitusvaikutus jatkuu koko kesän, puutarhaneuvoja Riikka Kerttula vinkkaa.

Jos nurmikon aikoo haravoida keväällä, se kannattaa hoitaa ennen lannoitusta, ettei haravoidessa poista myös lannoiterakeita. Kukkapenkistä syksyllä haravoimatta jääneitä lehtiä tai talven törröttäneitä kukkavarsia ei tarvitse kärrätä kompostiin, vaan ne voi silputa kukkapenkin pinnalle. Madot hajottavat kuivuneet kasvinosat humukseksi. Lehtien päälle ripoteltu lannoite nopeuttaa niiden hajoamista.

6 vinkkiä puutarhan kevätlannoitukseen

1. Lannoita kasvit heti, kun lumi ja routa ovat sulaneet.
  2. Valitse lannoite, joka sisältää typpeä. Esimerkiksi kanan- ja hevosenlannasta valmistetut lannoiterakeet sisältävät kaikkia ravinteita, joita kasvit keväällä tarvitsevat.
  3. Kukkapenkkiin ja nurmikolle lannoite ripotellaan tasaisesti. Puille ja pensaille lannoite sijoitetaan yhtä kauaksi tyvestä kuin oksisto ylettyy.
  4. Tarkista lannoitteen oikea annostelumäärä pakkauksesta, lannoitteiden koostumus ja kasvien ravinnetarve vaihtelee.
  5. Voit nopeuttaa lannoitteen liukenemista sekoittamalla lannoiterakeet kevyesti pintamaahan tai kastelemalla.

Biolanin puutarhaneuvoja Riikka Kerttula, 040 5795 626, riikka.kerttula@biolan.fi