Vielä ehtii esikasvattaa taimia - Biolan

Vielä ehtii esikasvattaa taimia

Huhtikuussa kylvetään basilika ja tuoksuherne

Kevätauringon sulattaessa hankia viherpeukaloilla alkavat sormet jo syyhytä möyhimään multaa. Vaikka puutarhassa kasvukausi ei olekaan ihan vielä alkanut, ikkunapuutarhassa voi ottaa varaslähdön kesään. Vielä ehtii kylvää esikasvatukseen sekä kukkien että vihannesten taimia. Valoisa ikkunalauta sopii hyvin esikasvatuspaikaksi.

Taimien esikasvatus sisällä nopeuttaa kukintaa ja sadon valmistumista. Suomen kesä on niin lyhyt, etteivät kaikki meillä kasvatettavat vihannekset ehtisi tuottaa satoa tai kukat kukkia ennen pakkasia, ellei taimia esikasvatettaisi.

‒ Yleisin virhe taimikasvatuksessa on aloittaa se liian aikaisin. Liian pitkä taimikasvatusaika saa taimien varret venymään pitkiksi ja honteloiksi. Oikealla ajoituksella esikasvatetut taimet jatkavat kasvuaan istutuksen jälkeen hyvävoimaisina puutarhassa tai parvekkeella, muistuttaa Biolanin puutarhaneuvoja Riikka Kerttula.

Huhtikuussa kylvetään kukista esimerkiksi samettikukka, leijonankita ja tuoksuherne. Keittiöpuutarhan kasveista nyt kylvetään sisälle kasvamaan kaalit sekä erilaisia yrttejä, kuten basilika, kynteli, meirami ja timjami. Toukokuulle ajoitetaan niiden vihannesten kylvö, joille riittää noin kolmen viikon esikasvatus, esimerkiksi kurkku, kesäkurpitsa ja maissi.

Älä hukuta kylvöksiä ennen itämistä

Esikasvatukseen hankitaan tavallisen kukkamullan sijaan kylvöille ja taimikasvatukseen tarkoitettua multaa. Myös sammalnapit soveltuvat kylvöihin.

– Multa kostutetaan ennen käyttöä, sopiva vesimäärä on noin desilitra vettä litraan multaa. Sitten multa möyhitään käsin ja tasoitetaan kylvöastiaan. Tällaisen esikostutetun mullan kosteus saadaan pidettyä itämisen ajan tasaisena sumutinpullolla, vinkkaa Biolanin Riikka Kerttula.

– Pahimmillaan olen joskus nähnyt tilanteita, joissa kylvös on kasteltu niin reilusti, että mullan pinnalla lilluu vesi, jossa siemenet kelluvat. On selvää, että liian märässä siemenet mätänevät eivätkä lähde kasvamaan, jatkaa Kerttula.

Jotta siemenet saavat hyvän kasvuunlähdön, kylvökset voi nostaa lattialämmityksen päälle, jos sellainen löytyy. Lämpö vauhdittaa itämistä. Kosteuden säilymiseksi kasvualusta kannattaa peittää tuorekelmulla, johon on pistetty ilmareikiä. Pienoiskasvihuoneen tuulettava kansi hoitaa saman asian.

Karaise taimet ennen istutusta

Ennen siirtoa varsinaiselle kasvupaikalle taimet karaistaan, eli totutetaan vähitellen ulkoilmaan. Kirkas auringonpaiste ja kuivattava tuuli voivat aiheuttaa taimien lehtiin vaaleita, kuolleita laikkuja. Isolehtisinä kasveina kurpitsat ja kurkut ovat erityisen herkkiä vioituksille.

– Karaisu kannattaa aloittaa lämpimänä ja tuulettomana päivänä. Taimet viedään varjoon ja peitetään haihtumisen ehkäisemiseksi hallaharsolla. Ensimmäisillä kerroilla ulkoilu kestää vain tunnin tai kaksi, mutta vähitellen aikaa voi pidentää, opastaa Biolanin Kerttula.

Myös istutuksen jälkeen taimet voi muutamiksi päiviksi suojata hallaharsolla. Harso suojaa kuivumisen lisäksi yön viileydeltä.

Taimikasvattajan ABC

1. Tarkista kullekin lajille paras kylvöajankohta siemenpussista.
  2. Hanki taimikasvatukseen ja kylvöihin tarkoitettua multaa.
  3. Kostuta multa ennen kylvöä.
  4. Laita multaa ruukkuun tai lokerikkoon ja kylvä siemenet.
  5. Sumuta kylvöksen pinta.
  6. Peitä kylvös läpinäkyvällä kannella tai kelmulla.
  7. Tarkkaile kylvöstä päivittäin ja sumuta tarvittaessa.
  8. Kun taimet ovat itäneet, voit varovasti kastella myös kannulla.
  9. Karaise taimia ennen ulos siirtämistä.

Kylvöajat:

Huhtikuu

Toukokuu

Basilika
Kaalit
Leijonankita
Samettikukka
Tuoksuherne

Kesäkurpitsa
Kurkku
Kurpitsa
Meloni