Valmistele mökkipiha talveen - Biolan

Valmistele mökkipiha talveen

Älä unohda tyhjentää huussin nestesäiliötä

Ensimmäiset yöpakkaset ovat nujertaneet puutarhakasvien loiston. Mutta vielä mökillä riittää puuhaa ennen pysyvän lumen tuloa. Kitkemisessä ja nurmikon leikkuussa ei kannata lintsata, mutta haravoinnin voi ottaa rennommin. Pihan siistimisen lisäksi nyt on oikea hetki kurkata mitä pihan perälle kuuluu: Huussin nestesäiliö tyhjennetään ennen talvea ja talvikäyttöisten mökkien huussiin tehdään tilaa talven varalle.

Syystuuli riepottelee puiden lehtiä ja iso osa on jo pudonnut maahan. Nurmikolla yksittäiset lehdet voi silputa ruohonleikkurilla ja jättää matojen ravinnoksi.

− Samalla, kun silppuaa lehdet, tulee siistittyä nurmikko talvikuntoon. Nimittäin syksyllä liian pitkäksi jäänyt nurmikko painuu lumen alla kasaan tukahduttavan tiiviiksi matoksi. Parhaiten nurmikko talvehtii, kun se jää lumen alle noin 5 sentin korkuisena. Nurmikko kasvaa lämpiminä päivinä vielä lokakuussakin, muistuttaa Biolanin puutarhaneuvoja Riikka Kerttula.

Jos nurmikon päällä on paksu yhtenäinen lehtipatja, se haravoidaan pois, etteivät homeet leviäisi tiivistyneiden lehtien alla. Samoin kuin nurmikko, myös rikkakasvit jatkavat kasvuaan lämpiminä ja kosteina syyspäivinä.

− Kitkeminen on ainoa asia, joka kukkapenkille kannattaa ehdottomasti syksyllä tehdä. Kitketty kukkapenkki paljastuu keväällä lumen alta rikkakasveista puhtaana. Sen sijaan lehtien haravoinnin ja kuihtuneiden varsien siivoamisen voi jättää kevääseen. Kevääseen mennessä madot ja muut pieneliöt hajottavat ison osan kasvijätteestä. Kuihtunut kasvijäte myös suojaa kukkapenkkiä pakkaselta, tuulelta ja kuivattavalta kevätauringolta, vinkkaa Biolanin Riikka Kerttula.

Arkojen perennojen ja ryhmäruusujen päälle voi laittaa lisäsuojaksi vielä havunoksia tai talvisuojaukseen tarkoitettua katetta.

Ennen pakkasia hedelmäpuut ja pensasmustikat suojataan jäniksiltä. Varmin tapa säästyä vahingoilta on aidata kasvustot riittävän korkealla verkolla. Jos alueella on peuroja, aidan pitää olla vähintään 1,5 metriä korkea, runsaslumisilla alueilla jopa korkeampi. Puiden runko suojataan lisäksi runkosuojalla myyrätuhojen estämiseksi.

Älä unohda tyhjentää huussin nestesäiliötä

Nykyaikaisesta mökkihuussista kerätään ylimääräinen neste joko virtsana tai suotonesteenä. Nesteastia on syytä tyhjentää ennen talvea, ettei se halkea jäätyessään. Syksyllä neste kannattaa hyödyntää kompostissa.

− Koska virtsa ja suotoneste sisältävät paljon typpeä, ne toimivat herätteenä puutarhakompostorissa. Syksyn lehdet ja muu lehtivihreätön kasvijäte sisältävät hyvin niukasti typpeä ja siksi ne maatuvat hitaasti. Kun lehtikompostin kastelee käymälänesteellä, pieneliöt innostuvat typpilisästä ja kompostoituminen nopeutuu. Kompostoitumisen aikana käymälänesteiden ravinteet sitoutuvat syntyvään kompostimultaan ja ovat kasvien käytettävissä sitten, kun kompostia käytetään puutarhassa, opastaa Biolanin Kerttula.

Ulkohuussissa talven pakkanen jäädyttää myös kuivakäymälän sisällä olevat kiinteät jätökset. Jäätyminen ei riko käymälälaitetta, mutta jäätymisen vuoksi tyhjennys on hankalampaa kuin kesällä. Siksi nyt syksyllä kannattaa tyhjentää kuivakäymälää sen verran reippaasti, että talven aikana kertyvä jäte mahtuu säiliöön.

Syksyllä tyhjennettävä käymäläkomposti siirretään odottamaan kevättä joko puutarhakompostoriin tai kannelliseen astiaan.

– Kun kompostoidaan tai säilytetään käymäläjätettä, on varmistuttava, ettei sadevesi pääse huuhtelemaan ravinteita kompostista. Siksi käymäläjätekompostorissa pitää olla sekä kansi että pohja. Käymäläjäte kompostoituu hyvin myös syksyn lehtien ja ruohosilpun seassa puutarhakompostorissa, vinkkaa Biolanin Riikka Kerttula.

Mökeillä, joissa ei käydä talvella, voidaan huussi jättää syksyllä tyhjentämättä. Tyhjennys on ajankohtaista keväällä, kun mökkikausi on taas alkamassa.

8 vinkkiä mökin syysvalmisteluihin

1. Kierrätä: Kompostoi puutarhan kasvijätteet mullaksi.
  2. Varmista, että huussiin mahtuu talvenaikaiset jätökset.
  3. Tyhjennä huussin suotoneste-/virtsasäiliö
  4. Leikkaa nurmikkoa niin kauan, kun maa on sula.
  5. Kitke rikkakasvit kukkapenkistä ja kasvimaalta.
  6. Vie haravoituja lehtiä kasvimaalle tai viljelylavoihin katteeksi.
  7. Jätä kukkapenkkiin pudonneet lehdet pieneliöiden ruuaksi.
  8. Suojaa hedelmäpuut jäniksiltä ja myyriltä.

Lisätietoja

Riikka Kerttula, puutarhaneuvoja, Biolan Oy, puh. 040 5795626, riikka.kerttula@biolan.fi www.biolan.fi