Tutkimus: Jo kolmannes haluaa luopua turpeesta mullan raaka-aineena – Suurin osa suomalaisista toivoisi kierrätysraaka-aineiden hyödyntämistä - Biolan

Biolanin tuoreen kyselytutkimuksen mukaan 67 prosenttia suomalaisista haluaa ostamansa mullan kuormittavan mahdollisimman vähän ympäristöä. Samaan aikaan kuluttajien tiedot mullasta ja sen sisällöstä ovat puutteelliset. Tänä vuonna jo toisen kerran tehty tutkimus antaa viitteitä siitä, että kriittisyys turpeen ympärillä on kasvussa. Biolan teetti tutkimuksen helmikuussa 2022 ja siihen vastasi 1 000 suomalaista.

Suomalaisista kaksi kolmesta haluaa ostamansa mullan kuormittavan ympäristöä mahdollisimman vähän.

– Mullan vastuullisuudesta tulee koko ajan merkittävämpi kilpailutekijä ja se vaikuttaa selvästi jo nyt ostopäätöksiin. Esimerkiksi mullan ekologisuuden nostaa tärkeäksi ostokriteeriksi 61 prosenttia ja kierrätysraaka-aineiden käytön näkee järkeväksi 67 prosenttia suomalaisista. Nämä ovat selviä indikaattoreita vastuullisten tuotteiden puolesta, toteaa Biolanin tuotekehitysjohtaja Hannamaija Fontell.

Yksi suurimmista multa-alan vastuullisuuteen liittyvistä kysymyksistä on turve. Turpeen arvostus kasvualustana on laskenut kymmenen prosenttiyksikköä viime vuoteen verrattuna. Samaan aikaan myös vaatimus turpeesta eroon pääsemiseksi kasvaa. Nyt jo noin kolmannes vastaajista on sitä mieltä, että turpeesta pitää päästä eroon.

– Luku olisi todennäköisesti vielä paljon suurempi, mikäli ihmiset tiedostaisivat paremmin multapussiensa sisällön, Fontell arvioi.

Tutkimuksessa 60 prosenttia vastaajista kertoi, ettei tiedä, mitä multa pitää sisällään ja vain neljännes tietää turpeen olevan tyypillisesti kaupassa myytävän mullan pääraaka-aine. Yli puolet tutkimukseen osallistuneista haluaisi kuitenkin saada lisää tietoa siitä, mitä kaupassa myytävä multa tarkalleen on.

Biolan tarttuu tutkimuksen tuloksiin toimenpiteillä

Biolan on päättänyt luopua turpeesta vuoteen 2040 mennessä ja korvaavia raaka-aineita kehitetään jatkuvasti. Turpeen osuus Biolanin tuotteista on jo nyt alle puolet.

Pitkäjänteistä työtä kierrätysraaka-aineiden hyödyntämiseen on Biolanilla tehty kautta historian ja yhtiöllä on osaamista hyödyntää myös jakeita, jotka eivät sellaisenaan ole käyttökelpoisia, vaan vaativat esimerkiksi kompostointia. Paraikaa rakenteilla on myös yhtiön historian suurin investointi, uusi biokuitulaitos, jossa tulevaisuuden raaka-aineita päästään edelleen kehittämään ja tuottamaan.

– Kiertotalous on aina ollut tekemisemme ytimessä. Jotta vaihtoehtoisten raaka-aineiden käyttö olisi myös suuressa mittakaavassa mahdollista, vaatii se kovaa työtä sekä uusia innovaatioita ja prosessien testaamista. Vastaamme kuluttajien toiveisiin kierrätysraaka-aineiden käytöstä lisäämällä kompostoitujen jakeiden määrää edelleen. Syksyllä valmistuva biokuitulaitos puolestaan mahdollistaa muiden uusiutuvien raaka-aineiden entistä laajemman hyödyntämisen. Näiden toimien avulla voimme vähentää turpeen määrää mullassa edelleen, kertoo Fontell.

Biolan parantaa myös tuotteidensa läpinäkyvyyttä lanseeraamalla uuden mittarin, joka ilmoittaa mullan sisältämien raaka-aineiden suhteelliset määrät. Mittari käsittää sekä kierrätetyt ja uusiutuvat raaka-aineet että turpeen.

– Tuomme mittarin verkkosivuillemme, josta kuluttaja voi käydä tarkastelemassa raaka-aineiden osuuksia tuotekohtaisesti. Haluamme, että kuluttajat tietävät mitä saavat, kun ostavat multaa, Fontell päättää.

Tutkimus toteutettiin 7.–11.2.2022 online-kyselynä Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Panelissa. Kohderyhmänä olivat 18–79-vuotiaat suomalaiset, ja tutkimuksen otos painotettiin iän, sukupuolen, asuinalueen mukaan vastaamaan suomalaista väestöä valtakunnallisesti. Tutkimushaastatteluja tehtiin yhteensä 1 000.

Lisätiedot:

Hannamaija Fontell, Biolanin tuotekehitysjohtaja, puh. 040 503 6746, hannamaija.fontell@biolan.fi