Sateisessa keväässä on myös jotain hyvää - Biolan

Sateisessa keväässä on myös jotain hyvää

Nyt puutarha hyötyy luomulannoitteista

Keskimääräistä viileämpi sää on viivästyttänyt kevään etenemistä ja sadepäivinä puutarhapuuhat eivät ole houkutelleet. Mutta normaalista poikkeavat sääolot myös hyödyttävät puutarhaa. Nyt on poikkeuksellisen hyvä kevät istuttaa uusia puita ja pensaita sekä ehostaa nurmikkoa. Toisaalta runsaat sateet voivat huuhtoa ravinteet kasvien ulottumattomiin.

Moni haikailee jo kesäisiä kelejä ja puutarhan kukoistusta. Sääennuste lupaa edelleen sadepäiviä ja ajankohtaan nähden keskimääräistä viileämpää säätä.

− Nyt ei kannata vaipua epätoivoon, tässä hitaasti etenevässä keväässä on myös hyviä puolia. Kevään sipulikukat, kuten narsissit, tulppaanit ja helmililjat, kukkivat pidempään kuin normaalisti. Kostea sää myös parantaa uusien istutusten ja kylvösten kasvuunlähtöä, luo toivoa Biolanin puutarhaneuvoja Riikka Kerttula.

Istuta omenapuut ja alppiruusut nyt

Heti kasvukauden alussa on paras aika istuttaa sellaiset monivuotiset kasvit, jotka helposti kärsivät talven kylmyydestä. Esimerkiksi hedelmäpuut, havukasvit ja alppiruusut kannattaa istuttaa nyt. Myös arat köynnökset hyötyvät kevätistutuksesta. Mitä pidempi aika aroille monivuotisille kasveille jää aikaa juurtua ennen talvea, sitä paremmin ne kestävät ensimmäisen talven rasitukset.

− Kevään paras istutusaika on normaalisti melko lyhyt, koska lumen sulamisvesien kuivuttua alkukesän sää on yleensä aurinkoinen, lämmin ja kuiva. Lämpimällä säällä taimia pitää istutuksen jälkeen kastella lähes päivittäin. Nyt tasaisesti jatkuvat sateet helpottavat uusien istutusten hoitoa. Maa on kosteaa ja edelleen on loistava aika istuttaa, kannustaa Biolanin Riikka Kerttula.

Istutuskuoppaan lisätään uutta multaa. Istutusmullan sisältämä biohiili pystyy sitomaan vettä poutakausien varalle. Happaman maan kasveille, kuten alppiruusuille ja pensasmustikoille, istutuskuoppaan lisätään havu- ja rodomultaa. Istutuksen jälkeen taimi kastellaan kunnolla. Köynnöksille annetaan 10 litraa, pensaille 20 litraa ja puille 30–40 litraa vettä. Jos istutuksen jälkeen tulee poutakausi, istutusten kosteus tarkistetaan päivittäin ja tarvittaessa kastellaan taas reilusti.

Nurmikon uudistus onnistuu kosteassa

Olipa kyseessä nurmikon paikkauskylvö tai kokonaan uuden nurmikon perustaminen, nyt on otollinen hetki. Maa on kosteaa, eikä hellettä ole ihan heti luvassa.

− Kun nurmikon siemen pääsee kosteaan multaan, se alkaa itää. Jos multa kuivuu kerrankin itämisen aikana, siemen voi tuhoutua. Siitä seuraa epätasainen ja harva nurmikko. Siksi kylvön jälkeen nurmikkoa pitäisi kastella päivittäin – paitsi, jos maa on sateen ansiosta kosteaa! Nyt maassa on poikkeuksellisen paljon luontaista kosteutta, innostuu Biolanin Kerttula.

Jos nurmikossa on vielä laikkuja, joissa ei kasva mitään, paikkaa ne nyt. Riko huonosti kasvavasta kohdasta maan pinta esimerkiksi rautaharavalla ja levitä päälle 1–2 cm kerros uutta multaa. Kylvä siemenet ja haravoi ne kevyesti pintamultaan. Tiivistä multa vielä esimerkiksi jaloin polkemalla ja  kastele tai toivo tasaista sadetta.

Puutarha hyötyy luomulannoitteista

Jatkuvasta sateesta voi olla myös haittaa. Sade liuottaa maasta ravinteita ja valumavedet kuljettavat ne helposti kasvien ulottumattomiin. Etenkin helppoliukoiset mineraalilannoitteet ovat runsaiden sateiden aikaan alttiita huuhtoutumiselle.

− Kiinteät orgaaniset luomulannoitteet, kuten kanankakka, ovat tänä vuonna olleet onnistunut valinta puutarhan kevätlannoitukseen. Niissä ravinteet ovat sitoutuneina orgaaniseen ainekseen ja vapautuvat pieneliöiden hajottaessa lannoiteraetta. Tällaisista lannoitteista ravinteita jää varmemmin kasvin käyttöön eivätkä ne häviä valumavesien mukana, pohtii Biolanin Riikka Kerttula.

Lisälannoitus on tarpeen, jos kasvit ovat vaaleita, pienilehtisiä ja kasvavat hitaasti. Monivuotisille kasveille lannoitus kannattaa antaa viimeistään kesäkuun aikana, yksivuotisia kasveja voi lannoittaa koko kesän ajan.

Biolanin puutarhaneuvoja Riikka Kerttula 040 5795 626, riikka.kerttula@biolan.fi