Nyt on viimeinen hetki varmistaa ensi kesän kukinta ja sato - Biolan

Nyt on viimeinen hetki varmistaa ensi kesän kukinta ja sato

Ensi vuoden kukkasilmut muodostuvat jo nyt elokuussa

Nyt on viimeinen hetki varmistaa puutarhan ensi kesän kukinta ja sato. Riittävän aikaisin, jo heinä-elokuussa, annettu syyslannoitus parantaa kasvien talvenkestävyyttä sekä lisää seuraavan vuoden kukintaa ja satoa. Jos odotetaan ruskan alkamiseen, ollaan jo auttamattomasti myöhässä. Monivuotisten kasvien seuraavan vuoden kukkasilmut muodostuvat jo nyt loppukesällä. Mitä enemmän kukkasilmuja nyt muodostuu, sitä enemmän saadaan satoa ensi vuonna. Loppukesällä annettava lannoite eroaa kevään lannoitteista. Syyslannoite ei saa sisältää typpeä, koska se innostaa vihreät osat kasvamaan ja kasvin talvilepoon siirtyminen häiriintyy. Liikaa typpeä saaneet kasvit paleltuvat helposti talvella.

Vaikka puutarhojen kukkaloisto on vielä parhaimmillaan ja marjapensaissa kypsyvät viimeiset marjat, on monivuotisten kasvien syyslannoituksen aika. Riittävän ajoissa annettu syyslannoite parantaa kasvien kestävyyttä talven kylmyyttä vastaan.

– Kasvien on oltava hyvässä kasvussa ja lehtien yhteyttämiskuntoisia, jotta syyslannoituksesta on hyötyä. Jos kasvi on värittynyt ruskaan tai muuten lopettanut kasvunsa, se ei enää ota maasta ravinteita. Virheellisesti puhutaan syyslannoituksesta, vaikka lannoite kuuluisi antaa kasveille mielellään kukkeimman kesän aikaan heinäkuussa. Nyt on viimeinen hetki antaa syyslannoite, muistuttaa Biolanin puutarhaneuvoja Riikka Kerttula.

Syksyllä annettava lannoite sisältää kaliumia ja fosforia, mutta ei lainkaan typpeä. Fosfori edesauttaa kukkasilmujen muodostumista.

– Monivuotisten kasvien seuraavan vuoden kukkasilmut muodostuvat jo nyt elokuussa. Siksi on tärkeää, että omenat, päärynät, herukat, karviaiset ja mansikat sekä monivuotiset koristekasvit saavat syyslannoituksen riittävän aikaisin. Mitä enemmän kukkasilmuja nyt muodostuu, sitä enemmän ensi kesänä on odotettavissa kukkia ja myös satoa, kertoo Biolanin Riikka Kerttula.

Syyslannoituksen kalium toimii pakkasnesteenä

Syyslannoitteen sisältämä kalium nostaa kasvien solunesteen väkevyyttä ja samalla jäätymispistettä. Se toimii ikään kuin pakkasnesteenä ja parantaa siten kasvien talvenkestoa.

– Syksyllä annettava lannoite ei saa sisältää typpeä, koska typpi saa kasvin vihreät osat kasvamaan ja kasvin talvilepoon siirtyminen häiriintyy. Liikaa typpeä saaneet kasvit paleltuvat helposti talvella, opastaa Biolanin Riikka Kerttula.

Sen sijaan yksivuotisten kasvien, kuten parvekekukkien, tomaattien ja kurkkujen, lannoitusta jatketaan typpipitoisilla lannoitteilla koko kesä ja syksy. Näin ne jaksavat kukkia ja tuottaa satoa pakkasiin asti.

Riikka Kerttula, puutarhaneuvoja, Biolan Oy, puh. 040 5795 626, riikka.kerttula@biolan.fi

biolan.fi