Mökkihuussin ei tarvitse olla kärpäsmagneetti - Biolan

Mökkihuussin ei tarvitse olla kärpäsmagneetti

Suomalaisten mielestä mökille kuuluu kuivakäymälä

Suomalaisten mökkien pääasiallisin käymälä on edelleen ulkohuussi. Kaikki mökkihuussit eivät täytä lain vaatimuksia, ja vaarana on ravinteiden valuminen maaperään ja pohjaveteen. Vanha ulkohuussi voidaan päivittää helposti nykypäivään asentamalla sinne kuivakäymälä. Kuivakäymälä mahdollistaa sisävessan myös mökkiin.

Suomessa on yli puoli miljoonaa kesämökkiä ja jopa reilu kaksi miljoonaa mökkeilijää. Suurimmalla osalla mökeistä on ulkohuussi.

– Ulkohuussi tuntuu kuuluvan suomalaiseen mökkeilyyn. Kun kysyimme mökkeilijöiltä varustelutasosta, liki kolme neljästä piti vesivessaa mökillä turhana. Sen sijaan mökille halutaan ulkohuussi, jossa on nykyaikainen kuivakäymälä, kertoo Biolanin asiantuntija Riikka Kerttula.

Suomalaisilta mökeiltä löytyy edelleen paljon perinteisiä ulkohuusseja, joissa jätökset menevät maahan tai saaviin. Nämä huussit tunnistaa yleensä hajusta ja kärpäsistä. Epämiellyttävän käyttökokemuksen lisäksi nämä huussit eivät täytä lain vaatimuksia. Käymäläjätteen käsittelyä säätelee jätelaki, ja sen mukaan huussista ei saa päätyä jätöksiä tai nesteitä maaperään. Siksi perinteinen huussi, jossa on vain istuinreikä ja jätöksille avoin tila, on kielletty. Myöskään pohjasta rei’itetty saavi ei täytä nykynormeja.

Vanha ulkohuussi voidaan uudistaa nykypäivään asentamalla sinne kompostikäymälä tai kuivikekäymälä. Huussin käyttömukavuus nousee huomattavasti ja samalla täytetään myös lain edellytykset.

– Nykyaikaiset kuivakäymälät ovat helppokäyttöisiä ja hajuttomia. Ja etenkin tyhjennysvaiheessa huomaa eron, kun enää ei tarvitse laittaa pyykkipoikaa nenään tai kinastella tyhjennysvuoroista. Ja kukapa haluaisi altistaa omaa mökkipihaa ja mahdollisia pohjavesiä huussin aiheuttamalle ravinnekuormitukselle, huomauttaa Biolanin Riikka Kerttula.

Lämpöeristetyssä kompostikäymälässä voidaan kompostoida myös mökkikeittiön biojätteet. Näin mökin lajitteluastetta on helppo nostaa yhdellä laitehankinnalla.

Mökin sisävessa voi olla kuivakäymälä

Pimeään ja liukkaaseen aikaan sisävessa lisää mökin käyttömukavuutta. Kuivakäymälä on ekologinen ja edullinen vaihtoehto sisävessaksi.

– Kaikilla mökeillä ei suinkaan ole juoksevaa vettä, saati kunnallistekniikkaa. Siksi on kallista ja monesti jopa mahdotonta rakentaa vesivessa. Eikä siinä olisi mitään järkeäkään! Sisävessan rakentaminen onnistuu edullisesti kuivakäymälän avulla. Sisälle asennettava kuivakäymälä ei tarvitse edes rakennuslupaa, kannustaa Biolanin Kerttula.

– Polttavat ja pakastavat käymälät ovat lisänneet suosiotaan, koska ne eivät vaadi vesiliittymää tai viemäröintiä. Ja koska niistä ei synny jätevesiä, riittää kiinteistöllä harmaiden vesien puhdistus, joka on huomattavasti helpompaa ja edullisempaa kuin mustien vesien käsittely, jatkaa Kerttula.

Pakastavasta käymälästä tyhjennettävät jätökset kompostoidaan erillisessä kompostorissa. Polttokäymälä tyhjennys on vieläkin helpompaa; viikossa kertyy noin kahvikupillinen tuhkaa, jonka voi ripotella puutarhaan.

Biolanin teettämä mökkikysely toteutettiin sähköisesti kesäkuussa 2021 ja siihen vastasi 3071 mökkeilevää suomalaista.

Lisätietoja: Biolanin asiantuntija Riikka Kerttula, 040 5795 626, riikka.kerttula@biolan.fi