Kysely: Mökillä jätteitä lajitellaan leväperäisemmin kuin kotioloissa - Biolan

Kysely: Mökillä jätteitä lajitellaan leväperäisemmin kuin kotioloissa

Jätelaki kieltää biojätteen rahtaamisen mökiltä kodin roskikseen

Biolan selvitti kyselyllä, miten tunnollisesti mökillä lajitellaan jätteitä. Mökillä näytetään ottavan myös jätteiden lajittelulomaa. Vastaajista 60 prosenttia tunnustaa, että hommassa ollaan selkeästi leväperäisempiä mökillä kuin kotona. Moni heittää mökillä keittiön biojätteet sekajätteeseen. Äärimmäisen kehno vaihtoehto on tunkio, joka houkuttelee rottia. Tunkiolle ei myöskään jätelain mukaan saa heittää ruokajätteitä. Jätelain mukaan sallittua ei ole sekään toimintamalli, että biojäte napataan mukaan ja viedään kotiin kompostiin tai biojätekeräykseen. Jo vuonna 2011 säädetty jätelaki edellyttää kaikkia asuin- ja vapaa-ajan kiinteistöjä liittymään kunnan järjestämään jätehuoltoon. Mökin biojäteongelmista pääsee eroon kompostorilla tai kompostoivalla kuivakäymälällä.

Suomi on tuhansien järvien ja satojen tuhansien mökkien maa. Laaksoissa, kukkuloilla ja rannoilla on yhteensä puoli miljoonaa mökkiä. Maa- ja metsätalousministeriön vuoden 2016 mökkibarometrin mukaan vapaa-ajan asuntoja käyttää säännönmukaisesti 2,4 miljoonaa ihmistä ja yhdellä mökillä on keskimäärin neljä käyttäjää. Korona-kevään jälkeen kotimaan matkailu elää kukoistuskauttaan ja mökkien käyttöasteet tulevat todennäköisesti nousemaan tänä kesänä. Oman vivahteensa mökkielämään tuo jätteiden käsittely, jota ei tänä päivänä voi hoidella miten sattuu.

Biolan kysyi kesäkuussa 2020 miten jätteidenkäsittely hoituu mökkimaisemissa. Kyselytutkimukseen saatiin yhteensä 2638 vastausta. Tulokset ovat osin huolestuttavaa luettavaa.

– Kotioloissa olemme oppineet lajittelemaan jätteet jo melko hienosti. Mutta mökille siirryttäessä tapahtuu merkillinen taantuma. Keittiön biojätteitä osa onneksi vie mökilläkin kompostoriin tai kompostoivaan kuivakäymälään. Mutta jätteiden lajittelun osalta on vielä matkaa ennen kuin voidaan iloita ympäristöä kunnioittavasta vapaa-ajanvietosta. Kyselymme vastaajista 60 prosenttia tunnustaakin, että kotioloissa homma hoituu, mutta mökillä lajittelu tuppaa olemaan leväperäisempää, Biolanin puutarhaneuvoja Riikka Kerttula toteaa.

– Haluan kuitenkin uskoa, että parempaan suuntaan ollaan menossa. Suomalaiset kyllä tietävät oikean jätekäsittelyn hyödyt. Kompostoinnin ympäristöystävällisyyden allekirjoittaa lähes kaikki kyselyn vastaajat. Keittiön roska-astian biojätteen hajuhaitat loppuvat kompostoimalla. Tästä iloitsee 80 prosenttia ja kukkaloiston lannoitteeksi kompostimulta sopii mainiosti 81 prosentin mielestä, Kerttula jatkaa.

Tunkio on rotan, hiiren ja myyrän laiton herkkubuffet

Mökkioloissa keittiön biojätteitä syntyy ihan yhtä paljon kuin kotioloissakin. Osa jätteistä löytää tiensä oikeaan paikkaan: biojätteiden yhteiskeräykseen, omaan kompostoriin tai kompostoivaan kuivakäymälään. Biolanin kyselyn vastaajista kuitenkin 15 prosenttia kertoo heittävänsä mökkikeittiön biojätteet sekajätteeseen. Lähes sama määrä kertoo rahtaavansa biojätteet mökiltä kotiin. Pohjalla on hyvä ajatus, mutta valitettavasti jätteiden kuljettaminen vapaa-ajan asunnolta vakinaisen asuinpaikan jäteastiaan ei ole luvallista. Voimassa oleva jätelaki on hyvin yksiniittinen: velvollisuus liittyä järjestettyyn jätteenkuljetukseen koskee myös vapaa-ajan kiinteistöjä eikä jätteen vähäinen määrä ole peruste olla järjestämättä kiinteistön jätehuoltoa. Erityisen ikävä tilanne on niillä 24 prosentilla, jotka kertovat nakkaavansa vapaa-ajan asunnon biojätteet tunkiolle tai avokompostiin.

– Oijoi. Nyt kyllä harmittaa luonnon ja mökkiläisten puolesta. Sekä vanhanaikainen tunkio että avokomposti ovat hiirille, rotille ja myyrille suoranainen kutsu herkkubuffetin ääreen. Tuloksena on se, että mökin lähellä parveilee haittaeläimiä, joilla yleensä on vielä melkoinen lisääntymisnopeus ja vimma tunkeutua myös sisätiloihin. Jos nämä pienet eläimet eivät haittaa, niin Suomessa saattaa isompaakin metsäneläintä olla hakeutumassa tunkion seisovan pöydän ääreen. Esimerkiksi karhu haistaa jäteherkut pitkästä matkasta ja tallustelee tyytyväisenä paikalle uudelleen ja uudelleen, kun huomaa että pöytä on aina koreana. Hyvä olisi myös muistaa, että ruokajätteiden osalta voimassa olevan jätelain mukaan tunkio ja avokomposti ovat laittomia, Kerttula huomauttaa.

Joka neljännellä vapaa-ajan asunnolla on jo toimiva biojätteiden käsittely

Biolanin aikaisemmin teettämän tutkimuksen mukaan joka neljännellä vapaa-ajan asunnolla on jo kompostoiva kuivakäymälä. Osa ihmisistä osaa ja muistaa hyödyntää kompostoivaa kuivakäymälää myös keittiön biojätteiden hävittämisessä.

– Vessa tarvitaan jokaisella mökillä. Jos vielä sattuu omistamaan kärpäsmagneettina ja hajutehtaana toimivan saavi ja reikä -yhdistelmän, niin nyt olisi hyvä syy vaihtaa miellyttävämpään ratkaisuun. Ympäristö ja asukkaat kiittävät, kun asiointi hoituu miellyttävämmin ja samalla ratkaisee myös keittiön biojäteongelman. Kompostoivan kuivakäymälän lisäksi mökin multatehtaaksi voi hankkia kompostorin. Biojätteet muuttuvat nopeasti herkulliseksi mullaksi niin kukkapenkeille kuin vihannesviljelmillekin, Biolanin Riikka Kerttula vinkkaa.

Biolan Oy
puutarhaneuvoja ja tiedottaja Riikka Kerttula