Kysely: Miehet syttyvät hitaammin uusille huonekasveille kuin naiset - Biolan

Kysely: Miehet syttyvät hitaammin uusille huonekasveille kuin naiset

Talvella huonekasvien yleisin kuolinsyy on liikakastelu

Huonekasviharrastuksen kasvulle ei näy loppua. Iso osa suomalaisista ei voisi kuvitella kotiaan ilman kasveja. Biolanin tuore huonekasvikysely kertoo, että jo 91 prosentilla on huonekasveja. Orkidea on ostetuin huonekasvi, mutta helppohoitoisten viherkasvien suosio on nousussa. Miesten suosikkiviherkasvi on kaktus ja naisten peikonlehti. Enemmän kuin joka kymmenes on lisännyt huonekasviharrastusta korona-aikana. Vastaajista 86 prosenttia kertoo, että huonekasvit vähentävät stressiä ja rauhoittavat mieltä. Biolanin huonekasvikysely toteutettiin lokakuussa 2020 ja siihen saatiin 2215 vastausta.

Kuluneena vuonna on vietetty normaalia enemmän aikaa kotona, ja huonekasveja pidetään tärkeänä yhteytenä luontoon. Biolanin kyselyn lähes kaikki vastaajat kokevat, että huonekasvit tuovat luonnon lähelle ja luovat siten viihtyisyyttä. Huonekasvien koetaan myös vähentävän stressiä ja rauhoittavan mieltä. Naisista 75 prosenttia ja miehistäkin 65 prosenttia kertoo, ettei voisi kuvitella kotiaan ilman kasveja. Enemmän kuin joka toinen haluaisi kotiinsa enemmän huonekasveja.

− Joka toisella on kotonaan muutamia helppohoitoisia kasveja ja joka kolmannella kasveja on enemmän kuin kymmenen. Vain kahdeksan prosenttia vastaajista harrastaa ja kerää huonekasveja niin, että niitä on useita kymmeniä tai enemmän, kertoo tuloksista Biolanin puutarhaneuvoja Riikka Kerttula.

Miehet syttyvät hitaammin uusille huonekasveille kuin naiset

Orkidea on sekä miesten että naisten suosikkikasvi. Viherkasveista − eli huonekasveista, joiden koristearvo perustuu kasvin vihreisiin osiin eikä kukkiin − miesten suosikkilistan kärjessä ovat kaktus, jukkapalmu, rahapuu ja peikonlehti. Naisten ostosreissulla mukaan tarttuvat ensimmäisen joukossa peikonlehti, rahapuu, anopinkieli ja silkkimaija.

− Kysyimme suomalaisilta suosikkikasveja myös kolme vuotta sitten. Nyt suosikkilistan kärkipäähän nousi uusina kasveina peikonlehti ja silkkimaija. Lehtevät ja näyttävät viherkasvit ovat himmentäneet hieman kaktusten suosiota − etenkin naisten valinnoissa. Miehet syttyvät ehkä hieman hitaammin uusille kasveille kuin naiset, mietiskelee kasvisuosikkien muutoksia Biolanin Riikka Kerttula.

Ei trendikäs vaan helppo

Joka kolmas kertoo miettivänsä millainen kasvi sopii sisustukseen. Silti todella harva myöntää seuraavansa kasvitrendejä ja hankkivansa kasveja niiden mukaan. Vastaajista 81 prosenttia haluaa helppohoitoisia huonekasveja.

− Helppohoitoiset kasvit eivät välitä, jos kastelu joskus unohtuu, tai onko kasvupaikalla juuri sopiva määrä valoa. Ne menestyvät monenlaisissa olosuhteissa ja monenlaisella hoitajalla. Kyselyn suosikkikasvien listan kärjessä onkin pääosin helppohoitoisia kasveja. Kaktuksen, rahapuun, anopinkielen, jukkapalmun ja perhosorkidean todennäköisin kuolinsyy on hukkuminen; liian tunnolliset kastelijat ovat näiden kasvien pahin uhka, huomauttaa Biolanin Kerttula.

− Silkkimaija on suosikkikasveista selvästi vaativin. Se ei siedä vetoa eikä paahdetta, mutta vaatii tasaista kastelua ja normaalia huoneilmaa korkeampaa ilmankosteutta. Maijat vaativat selvästi enemmän vaivannäköä kuin muut listatut kasvit, jatkaa Kerttula.

Kyselyn vastauksista näkyy, että helppohoitoisuus viehättää myös nuoria. Viherkasvit innostavat nuoria enemmän kuin vaativammat kukkivat kasvit. Suomeen jo 1970-luvulla saapunut pienellä huomiolla pärjäävä jukkapalmu näyttäisi olevan yksi nuorten suosikeista.

Talvella huonekasvien yleisin kuolinsyy on liikakastelu

Talvi on huonekasveille selvästi haasteellisinta aikaa ja moni uusi huonekasviharrastaja pettyy, kun kasvi näivettyykin kaamoksen keskellä.

− Perimmäinen syy kasvien huonoon vointiin talvella on valon puute. Marraskuusta helmikuulle luonnonvaloa on niin vähän, että huonekasvien kasvu pysähtyy. Kun kasvit eivät kasva, ne eivät tarvitse lannoitusta eivätkä niin paljon kastelua kuin kesällä. Jos kastelua jatketaan normaalisti, multa muuttuu märäksi ja ilmattomaksi. Ensin juuret alkavat ruskettua ja lehdet kellastua, ja lopulta koko kasvi voi kuolla, varoittaa Biolanin puutarhaneuvoja Riikka Kerttula.

Talvikuukausiksi huonekasvit kannattaa siirtää valoisimmalle ikkunalle ja ikkunan edestä vedetään kaihtimet ja verhot päiväksi sivuun. Kasvien valonsaanti paranee, kun lehdistä pyyhitään tai suihkutetaan pölyt pois.

− Kirjavalehtiset huonekasvit ovat kaikkein herkimpiä valonpuutteelle, koska niillä on vähemmän lehtivihreää kuin vihreälehtisillä kasveilla, muistuttaa Biolanin Riikka Kerttula.

Puutarhaneuvojan vinkit huonekasvien talvihoitoon

1. Vähennä kastelua.
  2. Lopeta lannoitus.
  3. Lisää ilmankosteutta sumuttamalla lehdistöä ja kokoamalla kasvit ryhmiksi.
  4. Anna kasveille merileväuutetta.
  5. Pidä kasvin lehdet puhtaina pölystä.
  6. Kasvivaloilla voit kompensoida vähäistä auringon valoa.

Suosikkiviherkasvit

Naiset

Miehet

1. Peikonlehti