Kysely: Huonekasvien määrä on kasvanut suomalaisissa kodeissa - Biolan

Kysely: Huonekasvien määrä on kasvanut suomalaisissa kodeissa

Puutarhaneuvojan vinkit suosikkikasvien hoitoon

Huonekasviharrastuksen suosio jatkaa kasvuaan. Biolanin tuore huonekasvikysely kertoo, huonekasvien määrä on lisääntynyt suomalaisissa kodeissa ja useimmat haluaisivat kotiinsa vielä enemmän kasveja. Orkidea on edelleen ostetuin huonekasvi, mutta kookkaat huonekasvit lisäävät jatkuvasti suosiotaan. Kiinanruusu ja kolibrinkukka nousivat uusina kasveina suosikkilistalle. Biolanin huonekasvikysely toteutettiin helmikuussa 2023 ja siihen saatiin 4529 vastausta.

Iso osa suomalaisista ei voisi kuvitella kotiaan ilman kasveja. Syitä huonekasviharrastuksen suosioon on monia, mutta useimmat kyselyyn vastanneista kokevat, että huonekasvit vähentävät stressiä ja rauhoittavat mieltä sekä parantavat sisäilman laatua. Kolme neljästä vastaajasta haluaisi kotiinsa lisää huonekasveja ja nuorten ikäluokassa jopa 90 prosenttia toivoisi kotiinsa enemmän kasveja.

− Olemme säännöllisesti kartoittaneet suomalaisten huonekasviharrastusta ja nyt on selvästi nähtävissä, että harrastajien kasvimäärät ovat lisääntyneet. Jos ennen tyypillisesti kodissa oli muutamia helppohoitoisia kasveja, niin nyt kasveja voi olla jopa kymmeniä. Kaikkein aktiivisimmista harrastajista iso osa on nuoria, alle 30-vuotiaita, kertoo Biolanin puutarhaneuvoja Riikka Kerttula.

Ei trendikkäitä vaan helppoja huonekasveja

Joka kolmas kyselyyn vastanneista kertoo miettivänsä millainen kasvi sopii sisustukseen, nuoret vähän useammin kuin vanhemmat ikäryhmät. Silti todella harva myöntää seuraavansa kasvitrendejä ja hankkivansa kasveja niiden mukaan. Vastaajista peräti kolme neljästä haluaa helppohoitoisia huonekasveja.

− Kyselyn suosikkikasvien listan kärjessä onkin monia helppohoitoisia kasveja, kuten orkidea, rahapuu, kaktus ja posliinikukka. Ne eivät välitä, jos kastelu joskus unohtuu. Päinvastoin, näiden todennäköisin kuolinsyy on hukkuminen; liian tunnolliset kastelijat ovat näiden kasvien pahin uhka, muistuttaa Biolanin Riikka Kerttula.

Maijat ja nuorten harrastajien keskuudessa himoittu kolibrinkukka ovat suosikkikasveista selvästi vaativimpia. Ne ovat kotoisin tropiikista, eivätkä siedä vetoa tai paahdetta, mutta vaativat valoa, tasaista kastelua ja normaalia huoneilmaa korkeampaa ilmankosteutta.

Suosikkihuonekasvit

4.    Orkidea
5.    Kolibrinkukka
6.    Köynnösvehka

Puutarhaneuvojan vinkit suosituimpien huonekasvien hoitoon

Kaktukset ja rahapuu ovat mehikasveja, joiden lehdet ja varsi pystyvät varastoivat vettä. Siksi ne kestävät kuivuutta paremmin kuin muut kasvit, ja mehikasvit voivatkin kuolla liikakasteluun seurauksena. Mehikasvit istutetaan hiekkapitoiseen kaktusmultaa, joka kuivuu nopeasti kastelun jälkeen. Mehikasvit viihtyvät perinteisessä saviruukussa valoisalla kasvupaikalla.

Kiinanruusu on kukkaikkunan katseenvangitsija, joka kukkiakseen vaatii paljon valoa. Uuden kasvun alkaessa kevättalvella kiinanruusulle vaihdetaan uusi ravinteikas multa ja hieman entistä suurempi ruukku. Kiinanruusu pitää tasakosteasta mullasta, joten altakasteluruukku on hyvä vaihtoehto. Kukinta vaatii paljon ravinteita, siksi kiinanruusua lannoitetaan säännöllisesti lokakuun loppuun asti. Kiinanruusun kokoa voi säädellä leikkaamalla. Leikkaamiselle paras ajankohta on maaliskuu.

Kolibrinkukka ei siedä kesäaikaan eteläikkunan paahdetta, mutta kaipaa silti runsasta valoa. Kolibrinkukka pitää tasaista kastelusta, joten kasvualustaksi kannattaa valita multa, joka sisältää kosteutta sitovaa kasvualustasammalta ja biohiiltä. Kasteluveteen lisätään ravinnenestettä maaliskuusta lokakuun loppuun. Jos kolibrinkukan kasvu pysähtyy, syynä on todennäköisesti juurakkoa täyteen kasvanut liian pieni ruukku.

Kultaköynnös on helppohoitoinen huonekasvi, joka viihtyy valossa, mutta myös hieman sisemmällä huoneessa. Lajikkeet, joilla on limenväriset tai valkokirjavat lehdet, tarvitsevat valoisamman kasvupaikan kuin vihreälehtiset yksilöt. Kultaköynnös kasvaa kauniisti amppelissa tai sen voi ohjata kasvamaan tukea vasten ylöspäin. Kultaköynnös viihtyy tavallisessa kukkamullassa, mutta ruukun pohjalle kannattaa tehdä salaojitus kevytsorasta, jotta ylimääräinen kasteluvesi valuu pois ruukusta. Talvella kultaköynnös ei tarvitse lannoitusta, mutta nyt päivän pidetessä lisätään kasteluveteen ravinnenestettä.

Maijat (Calathea-suvun kasvit) ovat lehdistöltään näyttäviä viherkasveja, jotka vaativat säännöllistä kastelua. Maijat kannattaa istuttaa altakasteluruukkuun tai lisätä tavalliseen ruukkuun kosteutta pidättävää kasvusammalta kastelun helpottamiseksi. Lehdet pidetään puhtaana pölystä suihkuttelemalla kasvia säännöllisesti. Lannoitus aloitetaan nyt ja sitä jatketaan lokakuun loppuun asti.

Perhosorkidea kastellaan kerran viikossa upottamalla ruukku huoneenlämpöiseen veteen noin 15 minuutiksi. Perhosorkideaa ei saa istuttaa multaan, vaan se tarvitsee ruukkuun karkean ja nopeasti kuivuvan kasvualustan, kuten männyn kaarnaa. Orkideaa lannoitetaan lisäämällä kasteluveteen orkidearavinnetta.

Peikonlehti pärjää talven niukalla kastelulla, mutta nyt luonnonvalon lisääntyessä se kaipaa säännöllistä kastelua. Kesäaikaan multa ei saa koskaan päästä täysin kuivaksi. Peikonlehti viihtyy itä- ja länsi-ikkunalla ja hajavalossa myös sisemmällä huoneessa. Suuret lehdet pidetään puhtaana pölystä vuoden ympäri. Koska peikonlehti kasvaa nopeasti, se tarvitsee säännöllistä lannoitusta helmikuulta lokakuun loppuun.

Biolanin puutarhaneuvoja Riikka Kerttula, 040 5795 626, riikka.kerttula@biolan.fi