Kylvä tomaatti nyt, saat kesällä omaa maukasta satoa - Biolan

Kylvä tomaatti nyt, saat kesällä omaa maukasta satoa

6 vinkkiä onnistuneeseen taimikasvatukseen

Korona-aikana kiinnostus puutarhaharrastukseen on lisääntynyt; pihat, parvekkeet ja terassit valjastetaan nyt kasvattamiseen. Myös taimien esikasvatus kiinnostaa entistä useampaa. Tomaatti on yksi tämän kevään suosikkikasveista. Maaliskuun puolivälistä alkaen luonnonvaloa on riittävästi taimien esikasvatukseen ja on aika kylvää tomaatti. Puutarhaneuvojan vinkeillä tomaatin kasvatus siemenestä onnistuu aloittelijaltakin.

Kotona vietetty aika on saanut monen innostumaan taimien kasvattamisesta. Kasvattaminen tuo konkreettista tekemistä ja kasvun ihmeen seuraaminen antaa onnistumisen iloa.

‒ Tuoreen kuluttajakyselymme mukaan joka toinen on nyt kiinnostuneempi taimien kasvattamisesta kuin aikaisempina vuosina. Tomaatit ja muut vihannekset sekä yrtit koetaan erityisen kiinnostavina. On helppo ymmärtää kasvattamisen suosio: onhan se mahtava tunne, kun pieni siemen on kasvanut virkeäksi taimeksi ja alkaa tuottaa satoa, kannustaa Biolanin puutarhaneuvoja Riikka Kerttula.

Kasvattamalla itse siemenestä asti pääsee kokeilemaan monenlaisia lajikkeita. Siemenvalikoima on paljon runsaampi kuin keväällä myytävien taimien valikoima.

‒ Tomaatteja on monenlaisia. Aloittelijalle helpoimpia ovat amppeli- ja pensastomaatit. Sitten, kun halutaan enemmän satoa, kannattaa kasvattaa myös runkotomaatteja. Ne voivat kasvaa kesän aikana jopa 2−3 metriä korkeiksi, mutta tuottavat huomattavasti suuremman sadon kuin amppelitomaatit, kertoo puutarhaneuvoja Riikka Kerttula.

Tomaatille sopiva taimikasvatusaika sisällä on noin kahdeksan viikkoa, sen jälkeen taimet pitäisi saada istutettua oikealle kasvupaikalleen. Liian pitkä taimikasvatusaika saa taimet venymään honteloiksi. Jos istutat taimet kasvihuoneeseen tai lasitetulle parvekkeelle, sopiva kylvöaika on maaliskuun puolivälissä. Avomaalle istutettavat taimet ehtii kylvää vielä huhtikuun alussa.

Kastele multa ennen kylvöä

Siemenet voidaan kylvää pieniin ruukkuihin, lokerikkoihin tai laakeaan astiaan hajakylvönä. Mullaksi valitaan kylvöihin ja taimikasvatukseen tarkoitettu multa, koska sen rakenne ja ravinnepitoisuus on valmiiksi taimille sopiva. Kylvömultaan on voitu lisätä myös hyötymikrobeja, jotka nopeuttavat taimien kasvuunlähtöä.

‒ Multa kannattaa kostuttaa ennen kylvöä. Sopiva vesimäärä on noin desilitra vettä multalitraa kohti. Esikostutuksen etuna on, että kylvön jälkeen taimettumiseen asti kastelu voidaan hoitaa sumuttamalla eikä kasteluvesi vie siemeniä mennessään, vinkkaa Biolanin Riikka Kerttula.

‒ Ja jos haluat päästä kylvöpuuhissa alkuun kokonaan ilman multasotkuja, kokeile sammalnappeja. Niihin on puristettu tiiviiksi lannoitettua ja kalkittua rahkasammalta, ja kun napit kastelee, ne turpoavat hetkessä kylvövalmiiksi. Napin päällä olevaan koloon tiputetaan yksi siemen ja näin kylvö on tehty, jatkaa Kerttula.

Tässä vaiheessa lisätään kylvöastiaan nimilappu mitä siihen on kylvetty, ja kylvös peitetään löyhästi muovikelmulla, jotta kosteus säilyy tasaisena itämisen ajan. Itäminen nopeutuu lämpimässä, joten kylvöastin voi nostaa esimerkiksi kylpyhuoneen lattialämmityksen päälle.

‒ Tomaatin itämiseen kuluu aikaa muutamasta päivästä noin viikkoon. Kylvöstä tarkkaillaan päivittäin. Kun ensimmäiset vaaleat varret alkavat työntyä mullasta, kannattaa kylvös nostaa välittömästi valoon. Hämärässä pikkutaimet venyvät nopeasti, varoittaa puutarhaneuvoja Riikka Kerttula.

Älä unohda lannoitusta

Tomaatintaimi koulitaan, eli istutetaan yksittäin isompaan ruukkuun, noin kolmen viikon kuluttua kylvöstä. Jos taimi on venähtänyt, tehdään ruukun multaan taimea varten syvä kolo, johon venynyt varsi voidaan upottaa alimpia lehtiä myöten.

Lannoittamattomista taimista kasvaa honteloita. Jotta lannoitus ei unohtuisi, ruukutusvaiheessa kannattaa tehdä varastolannoitus: Ruukun reunaan tehdään pohjaan asti ulottuva kolo, johon annostellaan pari ruokalusikallista kanankakkarakeita. Lannoiterakeet peitetään kerroksella multaa.

‒ Kanankakalla varastolannoitettuja taimia voidaan kastella koko taimikasvatusaika vedellä. Taimen juuret hakeutuvat lannoitteeseen ja ottavat sieltä ravinteita tarpeen mukaan. Liikalannoituksen riskiä ei ole, kun lannoiterakeita ei sekoiteta ruukun koko multamäärään, opastaa puutarhaneuvoja Riikka Kerttula.

Vaihtoehtoisesti taimia voidaan lannoittaa kasteluveteen lisättävällä ravinnenesteellä. Jos pakkauksessa ei ole erikseen annosteluohjetta taimille, kannattaa annostus puolittaa.

Istuta tomaatit lopulliselle kasvupaikalleen kasvihuoneeseen, parvekkeelle tai lämpimälle seinustalle vasta hallanvaaran väistyttyä. Lämpötila ei saisi istutuksen jälkeen laskea alle kymmenen asteen. Totuta taimia kirkkaaseen auringonvaloon ja viileämpään lämpötilaan ulkoiluttamalla niitä päivällä kasvuharson alla ennen istutusta.

6 vinkkiä tomaatin taimien esikasvatukseen

1. Älä kylvä liian aikaisin. Kylvöstä tomaatin istutukseen kuluu kahdeksan viikkoa.
  2. Kastele multa ennen kylvöä, näin kylvöksen kasteluun riittää sumutus.
  3. Nosta kylvös heti taimettumisen jälkeen valoon.
  4. Ruukutusvaiheessa voit istuttaa taimen niin syvään, että osa varresta peittyy.
  5. Lisää ruukutuksen yhteydessä varastolannoite.
  6. Karaise taimia ennen istutusta varsinaiselle kasvupaikalle.

Erilaisten tomaattien lajikkeita taimikasvatukseen

Amppelitomaatti on pensasmainen, mutta rentoversoinen. Se ei tarvitse tukea eikä varkaiden, eli lehtihankaan kasvavien versojen, poistoa.

Pensastomaatti on pystykasvuinen ja pensasmainen. Se tarvitsee yleensä tukikepin, etenkin, kun satoa on paljon. Varkaita ei tarvitse poistaa.

Runkotomaatti kasvaa noin 2 m korkeaksi, vaatii tukemisen naruun tai säleikköön. Poistetaan varkaat, eli lehtihankaan muodostuvat versot.

’Donna’

'Pear Drops'

’Red Profusion’

’Romello’

’Tumbler’

’Bitonto’ 50-60 cm

’Red Rubin’ 35-50 cm

’Roma’ noin 100 cm

’Veranda Red’ 70 cm

’Vilma’ 40-50 cm

’Black Cherry’

’Citrina’

’Gardener’s Delight’

’Sungold’

’Zlatava’

Biolanin kuluttajakysely taimikasvatuksesta ja koronan vaikutuksista kasvattamiseen toteutettiin helmikuussa 2021 ja siihen saatiin 3306 vastausta.

Tomaatin kasvatusohjeet: www.biolan.fi/artikkelit/tomaatti

Biolanin puutarhaneuvoja Riikka Kerttula 040 5795 626  riikka.kerttula@biolan.fi