Kotipuutarha ilman kesäkukkaa on harvinaisuus - Biolan

Kotipuutarha ilman kesäkukkaa on harvinaisuus

Paahteisella parvekkeella kukalle voi tulla kuolema jo päivässä

Poikkeuksellisen kylmä kevät ja pitkään jatkuneet pakkausyöt ovat viivästyttäneet terassien ja parvekkeiden somistamista kukilla. Nyt sääennuste lupaa lämpöä ja vihdoin uskaltaa istuttaa kesäkukkia ruukkuihin. Hallayön uhatessa ruukut nostetaan sisälle.  Muutamalla yksinkertaisella vinkillä vältät ruukkuistutusten näivettymisen ja saat nauttia kukkaloistosta koko kesän.

Kesäkukat ovat suosituimpia kasveja kotipuutarhassa. Biolanin tekemän tuoreen kuluttajakyselyn vastaajista peräti 82 prosenttia aikoo istuttaa tänä kesänä kesäkukkia. Biolan toteutti kyselyn huhtikuussa 2020 ja siihen saatiin 5057 vastausta.

− Kesäkukkia voi kasvattaa niin kerrostalossa kuin omakotitalossakin ja ne voi napata mukaan mökille loman ajaksi. Kun kesäkukat vielä kukkivat tauotta keväästä syksyyn, ei ole vaikea ymmärtää niiden suosiota, kertoo Biolanin puutarhaneuvoja Riikka Kerttula.

Älä mokaa kukkaloistoa väärällä kasvivalinnalla

Suurin osa kesäkukista viihtyy auringossa tai paikassa, johon paistaa edes osan päivää aurinko. Täydessä varjossa monien lajien kukinta jää heikoksi.

− Kyllä varjoonkin löytyy kukkijoita, vaikka niitä onkin selvästi vähemmän kuin auringossa viihtyviä. Esimerkiksi ahkeraliisa, begonia, lumihiutale ja verenpisara kukkivat vähäisemmässäkin valossa. Myös erilaiset heinät, kesäsypressi, muratti ja koristekaali kasvattavat kauniin lehdistön varjon istutuksissa, vinkkaa Biolanin Riikka Kerttula.

Kuuma eteläparveke tai muuten paahteinen kasvupaikka on myös haastava. Auringossa kukat tarvitsevat runsaasti kastelua.

− Paahteisella parvekkeella kukka voi kuolla päivässä, jos siltä loppuu vesi. Siksi kannattaa suosia altakasteluruukkuja ja -altaita, joissa vettä on varastossa useamman päivän tarpeeseen. Myös multa, jossa on mukana biohiiltä, helpottaa kastelua, koska kastelun jälkeen biohiili imee itseensä vettä ja luovuttaa sitä kasville mullan kuivuessa, kertoo Riikka Kerttula.

Satunnaisesta mullan kuivumisesta toipuvat varmimmin amppeliolkikukka ja samettikukka. Nukkapintaiset lehdet, kuten hopeakäpälällä, tai vahapintaiset lehdet, kuten timanttikukalla, haihduttavat vähemmän vettä ja siksi ne pärjäävät paremmin paahteessa. Myös portulakan meheviin lehtiin varastoituu vettä, minkä ansiosta se kestää lämpöä ja kuivuutta paremmin kuin muut kesäkukat.

Lannoituksen puute näivettää kasvit

Oikean kasvivalinnan ja säännöllisen kastelun jälkeen tärkeintä kesäkukkien hoidossa on riittävä lannoitus. Ilman lannoitusta kesäkukkien kasvu pysähtyy ja kukinta hiipuu. Huonokuntoiset kasvit ovat alttiita myös tuholaisten hyökkäyksille.

− Helpoin tapa huolehtia kesäkukkien lannoittamisesta on istutuksen yhteydessä tehtävä varastolannoitus. Varastolannoitteesta riittää ravinteita koko kesän kasvulle eikä lannoitusta tarvitse sen koommin muistella, vinkkaa Biolanin Kerttula.

Istutettujen taimien väliin tehdään multaan kolo, johon lannoite annostellaan pakkauksen ohjeen mukaan. Varastolannoitukseen soveltuvat vain hidasliukoiset luomulannoitteet, kuten kanankakka. Juuret kasvavat vähitellen kiinni lannoiteosioon ja hakevat sieltä ravinteita tarpeensa mukaan. Jos multaan ei laiteta varastolannoitusta, kesäkukkia lannoitetaan kasteluveteen lisättävillä lannoitteilla koko kesän ajan.

Mikä laji pärjää paahteessa, mikä varjossa?

Paahteeseen

Varjoon

amppeliolkikukka

hopeakäpälä

petunia

pelargoni

portulakka

samettikukka

timanttikukka

tulikruunu

ahkeraliisa

begonia

kesäsypressi

kirjoliisukka

koristekaali

lumihiutale

muratti

verenpisara

6 vinkkiä kesäkukkien istutukseen

1. Kastele istutettavat kukat.
  2. Valitse tilava ruukku, jossa on reikä pohjassa.
  3. Täytä ruukku kesäkukkamullalla, jossa on biohiiltä.
  4. Istuta kukat niin, että juuripaakku peittyy multaan.
  5. Lisää taimien väliin pitkävaikutteinen varastolannoite esim. kanankakalla.
  6. Kastele.

Lisätietoja: Biolanin puutarhaneuvoja Riikka Kerttula 040 5795 626, riikka.kerttula@biolan.fi