Kompostoribuumi kasvaa jätelain siivittämänä – Biolan tuplaa tuotantokapasiteettinsa jätti-investoinnilla - Biolan

Kompostoreiden kysyntä on jo useamman vuoden kasvanut ja ylittänyt tuotteiden tuotantomäärät. Kompostointibuumin lisäksi kysyntää on vauhdittanut myös uusi jätelaki, joka velvoittaa kiinteistöjä entistä laajempaan biojätteen kierrätykseen. Biolan Groupilla uskotaan kysynnän vahvaan kasvuun myös tulevaisuudessa. Yhtiö investoi 1,5 miljoonaa uuteen robotiikkaan, jotta tuotantomäärät saadaan tuplattua. Samalla uudenlainen teknologia mahdollistaa muun muassa kierrätysmuovin entistä laajemman käytön valmistuksessa.

Heinäkuun alusta lähtien tiukentuva jätelaki velvoittaa kaikkia taajamissa sijaitsevia yli viiden asuinkiinteistön taloyhtiöitä kierrättämään biojätteensä. Vuonna 2024 biojätteen kierrätysvelvollisuus laajenee koskemaan kaikkia kiinteistöjä yli 10 000 asukkaan taajamissa. Biojätteen kierrätysvelvollisuudesta voi huolehtia sen erilliskeräyksellä tai vastaavasti kompostoimalla itse omat biojätteensä.

Jätelain muutokset ja kiinnostus omaa paikallista kiertotaloutta sekä esimerkiksi hyötykasvien viljelyä kohtaan ovat hilanneet kompostoreiden kysyntää jo pitkään ylöspäin. Kysyntä onkin ylittänyt tuotantokapasiteetin, eikä kompostoreja ole riittänyt voimakkaasti kasvaneen vientikaupan tarpeisiin.

– Kompostoreiden kysyntä on kasvanut hurjasti viime vuosina. Suomessa kompostointi on jo pitkään ollut ainakin jokseenkin tuttua, mutta monessa muussa maassa asiaan on vasta herätty. Etenkin Pohjois-Euroopan alueella tiedostavien kuluttajien määrä on selvästi noussut ja monet ovat heränneet oman biojätteen paikalliseen ja ympäristöystävälliseen kierrättämiseen. Voidaan jo puhua suoranaisesta buumista, Biolanin myynti- ja markkinointijohtaja Iikka Helin lohkaisee.

Kompostorien kysyntä on laajenemassa kuluttajien lisäksi myös pienempiin taloyhtiöihin, joissa nyt muuttuvan lain myötä astuu voimaan biojätteen kierrätysvelvollisuus. Lisäksi taloyhtiöissä ollaan kiinnostuneita kompostoreista saatavasta puutarhan tehoaineesta, kompostimullasta.

– Olemme tuomassa vielä tämän vuoden puolella markkinoille kompostorin, joka kokonsa puolesta sopii jopa kymmenen talouden biojätteiden kierrätykseen. Tämä on oivallinen ratkaisu esimerkiksi pienelle rivitaloyhtiölle. Melko pienellä investoinnilla taloyhtiö huolehtii biojätteen kierrätyksestä ja säästää sen erilliskeräyksestä koituvat kustannukset, Helin sanoo.

Resurssiviisaalla teknologialla otetaan askel kohti hiilineutraaliutta

Biolan Groupilla uskotaan kompostoreiden vahvaan kysyntään myös jatkossa ja investoidaan 1,5 miljoonaa euroa alan uusimpaan robottivalutekniikkaan, joka mahdollistaa entistä suuremmat tuotantomäärät sekä tulevaisuudessa myös kokonaan uudenlaisten tuotteiden valmistuksen. Investoinnin tekee Biolan Groupiin kuuluva Favorit Tuote Oy, joka on Biolanin kompostoreiden sopimusvalmistaja.

Favorit Tuotteella on Biolanin lisäksi runsaasti myös muita asiakkaita ja investointi palveleekin tulevaisuudessa myös heitä.

– Kymmenen vuotta sitten investoimme rohkeasti maailman parhaaseen valutekniikkaan ja nyt teemme sen taas. Uusi teknologia on erittäin energiatehokas ja resurssiviisas, ja se mahdollistaa nykyistä huomattavasti vaativampien tuotteiden valmistuksen ja entistä ympäristöystävällisemmin, Favorit Tuotteen toimitusjohtaja Kaj Paavola kertoo.

– Tämä mahdollistaa jatkossa asiakkaillemme esimerkiksi uudentyyppisten raaka-aineiden tai raaka-aineyhdistelmien hyödyntämisen – voi sanoa, että uusi tekniikka avaa asiakkaillemme mahdollisuuksia, joista nykytekniikalla vain haaveillaan, Paavola jatkaa.

Jättiläisrobotti edustaa alansa uusinta teknologiaa ja se mahdollistaa erilaisten raaka-aineiden, kuten kierrätys- ja biopohjaisten raaka-aineiden hyödyntämisen tuotannossa.

– Olemme jo pitkään tutkineet kestävien raaka-aineiden hyödyntämistä tuotannossa ja lähiaikoina voimme kertoa suunnitelmistamme lisää. Tavoitteemme on hiilineutraalius ja se, ettei mitään mene hukkaan. Sen eteen olemme aina tehneet isoja päätöksiä ja tämä investointi on yksi niistä, Paavola päättää.

Biolanin myynti- ja markkinointijohtaja Iikka Helin, puh. 040 662 5446, Iikka.Helin@biolan.fi

Favorit Tuotteen toimitusjohtaja Kaj Paavola, puh. 0400 404 856 Kaj.Paavola@biolan.fi