Istuta ensi kesän mustikkasato nyt - Biolan

Istuta ensi kesän mustikkasato nyt

Puutarhaneuvojan vinkit marjojen ja hedelmien syysistutukseen

Mikä onkaan mukavampaa kuin hakea välipalalle tuoreet ja terveelliset herkut omasta puutarhasta. Vielä ehtii istuttaa uusia marjapensaiden ja hedelmäpuiden taimia! Viilenevä sää ja voimakas yökaste tekevät syksystä jopa kevättä paremman istutusajan. Syyskuun aikana istutetut taimet ehtivät juurtua vielä ennen talvea ja ne lähtevät kasvuun aikaisin keväällä.

Nyt haaveillaan oman sadon kasvattamisesta. Pensasmustikat, herukat, karviaiset sekä omena- ja päärynäpuut tuottavat satoa kohtuullisen vähällä vaivalla. Ruukuissa myytäviä puiden ja pensaiden sekä muiden monivuotisten kasvien taimia voidaan istuttaa aina, kun maa on sula. Useimmat hedelmä- ja marjalajikkeet ovat kestäviä Etelä- ja Keski-Suomessa, mutta mitä pohjoisemmaksi aiotaan istuttaa sitä paremmin kasvien tulisi sietää kylmää.

− Kotimaiset pensasmustikkajalosteet ’Aino’ ja ’Alvar’ ovat satoisia ja talvenkestäviä niin Etelä- kuin Keski-Suomessakin. Oulun korkeudella kannattaa lajikkeeksi valita suurimarjainen ja kestävä ’North Blue’. Jos istutettava kasvi on menestymisensä äärirajoilla, se kannattaa istuttaa hyvissä ajoin ennen pakkasia, että juurtumisaikaa jää mahdollisimman paljon, opastaa Biolanin puutarhaneuvoja Riikka Kerttula.

Puuvartisille kasveille on määritelty menestymisvyöhykkeet, I-VIII. Kokkolan ja Nurmeksen pohjoispuolella kannattaa tarkistaa, että istutettavan taimen lapussa menestymisvyöhyke on V-VIII, kun taas etelärannikolla voi kokeilla I-vyöhykkeen kasveja.

Istuta marjat ja hedelmät aurinkoon

Satoa tuottavat kasvit, kuten marjapensaat ja hedelmäpuut, viihtyvät aurinkoisella, suojaisalla ja lämpimällä paikalla. Varjossa kukinta, ja siitä johtuen myös sato, jää heikoksi.

− Valoisuus on tärkein istutuspaikan valintaan vaikuttava tekijä, maata pystyy aina parantamaan kullekin kasville sopivaksi. Istutuspaikan maata parannetaan uudella mullalla. Luonnonmukainen kompostoimalla valmistettu multa on ekologinen valinta. Kompostimullassa on pitkävaikutteisia ravinteita ja se myös vilkastuttaa maan pieneliötoimintaa, kertoo Biolanin Riikka Kerttula.

Kasvualustan paksuudessa ei kannata säästää. Pensaat tarvitsevat vähintään 50 sentin ja hedelmäpuut 80 sentin kerroksen ravinteikasta multaa.

− Monivuotisten kasvien istutuskuoppaan kannattaa lisätä biohiiltä ja mykorritsoja – tai hankkia istutusmulta, jossa niitä on jo valmiina. Biohiili toimii seuraavina kesinä vesivarastona: sateen jälkeen se sitoo vettä itseensä ja luovuttaa sitä kasvin käyttöön mullan kuivuessa. Mykorritsat puolestaan nopeuttavat kasvin juurtumista, ja mitä nopeammin kasvi juurtuu sitä paremmin se kestää talven kylmyyttä, vinkkaa Biolanin puutarhaneuvoja Riikka Kerttula.

Muista hyötykasveista poiketen pensastikka viihtyy happamassa maassa. Pensasmustikan kasvupaikan maata parannetaan havukasveille tarkoitetulla mullalla, joka on vähemmän kalkittua kuin tavallinen puutarhamulta.

Älä unohda kastelua syksylläkään

Istutus aloitetaan kastelemalla taimi kunnolla. Sen lisäksi istutuskuoppaan kaadetaan vettä, jotta se imeytyy ympäröivään multaan ja houkuttelee kasvia kasvattamaan juuret syvemmälle. Pensaiden istutuskuoppaan kaadetaan vettä vähintään 20 litraa ja puille 30–40 litraa.

− Alkukesän paahteeseen verrattuna syksyn viileät ja kosteat säät helpottavat uusien istutusten hoitoa, kun kastelutarve vähenee. Silti syksyn kaste ei korvaa kastelua − jos ei sada, myös syksyn istutuksia kastellaan vähintään kerran viikossa, muistuttaa Biolanin Kerttula.

Taimien kastelua jatketaan niin kauan, kun niissä on lehdet. Pensaille annetaan kerralla vettä vähintään kaksi kastelukannullista ja puille jopa neljä kannullista.

Puutarhaneuvojan vinkit pensasmustikan syysistutukseen

• Tarkista millä kasvuvyöhykkeellä haaveilemasi lajike menestyy.
  • Valitse aurinkoinen, lämmin ja tuulilta suojaisa kasvupaikka.
  • Kaiva noin 50 cm syvä ja 50 cm leveä istutuskuoppa.
  • Kastele taimi ja kaada kaksi kastelukannullista vettä myös istutuskuoppaan.
  • Jätä taimien väliin vähintään metri tilaa.
  • Lisää istutuskuoppaan havukasveille tarkoitettua multaa, jonka pH on noin 5.
  • Istuta taimi korkeintaan muutama sentti syvempään kuin astiassa kasvaessaan.
  • Tiivistä maa juuripaakun ympäriltä kevyesti ja kastele vielä.
  • Muista kastella säännöllisesti istutuksen jälkeen – etenkin poutasäällä.

Tarkista oman kuntasi kasvuvyöhyke: https://www.ilmatieteenlaitos.fi/kunnat-ja-kasvuvyohykkeet

Biolanin puutarhaneuvoja Riikka Kerttula 040 5795 626  riikka.kerttula@biolan.fi