Biojätteen jätemaksuissa satojen eurojen kuntakohtaiset erot - Biolan

Biojätteen jätemaksuissa satojen eurojen kuntakohtaiset erot

Biolan selvitti: halvimman ja kalleimman ero lähes kymmenkertainen

Omakotiasujat ja alle viiden asunnon taloyhtiöt ovat uuden edessä. Uusi jätelaki velvoittaa kiinteistöjä entistä laajempaan biojätteen kierrätykseen. Lain vaatimukset voi täyttää biojätteen erilliskeräyksellä tai kiinteistöllä tapahtuvalla kompostoinnilla. Biolanin tekemän hintaselvityksen mukaan biojätteen erilliskeräyksen hinnat vaihtelevat rajusti eri alueilla: Halvimman ja kalleimman kunnan ero on lähes kymmenkertainen. Kompostoimalla voi välttyä biojätteen erilliskeräyksen kuluilta kokonaan.

Uudistunut jätelaki velvoittaa jo nyt kaikkia taajamissa sijaitsevia yli viiden asuinkiinteistön taloyhtiöitä kierrättämään biojätteensä. Vuonna 2024 biojätteen kierrätysvelvollisuus laajenee koskemaan kaikkia kiinteistöjä yli 10 000 asukkaan taajamissa. Biojätteen kierrätysvelvollisuuden voi hoitaa erilliskeräyksellä tai vastaavasti kompostoimalla itse omat biojätteensä.

Biojätteen erilliskeräys tarkoittaa sitä, että kiinteistöllä biojätteet lajitellaan erikseen ja laitetaan biojäteastiaan. Jätehuoltoyhtiö käy tyhjentämässä astian vähintään kahden viikon välein. Jätteen kuljetuksesta ja käsittelystä syntyy kustannuksia, joiden määrä vaihtelee rajusti kunnittain.

Biolan listasi Suomen 60 suurinta kuntaa ja selvitti mitä biojätteen erilliskeräys kunkin kunnan alueella maksaa. Edullisinta biojätteen erilliskeräys on pirkanmaalaisissa kunnissa Tampereella, Nokialla, Kangasalla, Lempäälässä, Pirkkalassa ja Ylöjärvellä sekä lappilaisessa Kemissä.

Suomen kalleimmat biojäteastian tyhjennyshinnat löytyvät puolestaan Raahesta, Haminasta, Hollolasta, Mustasaaresta, Turusta, Savonlinnasta ja Porista.

– Selvityksemme mukaan omakotiasujan biojätteen erilliskeräys maksaa edullisimmillaan 108 euroa vuodessa, kun samanlaisella tyhjennysvälillä kalleimmassa kunnassa se on jo huimat 978 euroa, äimistelee Biolanin tuotekehitysjohtaja Hannamaija Fontell.

Yhteinen nimittäjä kaikkein kalliimmille hinnoille näyttäisi olevan yksityinen jätteenkuljetus. Silloin, kun kunta hoitaa keskitetysti biojätteen kuljetuksen, se on kiinteistön omistajalle edullisempaa.

Kompostoimalla vältät biojätteen erilliskeräyksen kulut kokonaan

Taloudet, jossa on jo keittiön biojätteen ympärivuotiseen kompostointiin soveltuva kompostori, välttyvät biojätteen erilliskeräyksen velvoitteelta. Kompostoimalla voi säästää keskimäärin satoja euroja vuodessa biojätteen erilliskeräykseen verrattuna.

– Kiinnostus kompostointiin on lisääntynyt rajusti, koska omalla kiinteistöllä tapahtuvalla biojätteen kompostoinnilla täyttää lain vaatimukset ja säästää ison tukun euroja, kertoo Biolanin Hannamaija Fontell.

– Laskimme takaisinmaksuajan, eli kuinka nopeasti kompostorin noin 500 euron hankintahinta on katettu säästyneinä biojäteastian tyhjennyskuluina. Oli pysäyttävää huomata, että biojäteastian tyhjennyshinnan lähestyessä 20 euroa, lämpökompostori maksaa itsensä takaisin alle vuodessa. Myös kaikkein edullisimmilla tyhjennyshinnoilla kompostorin hankinnasta aiheutuneet kulut on säästetty alle viidessä vuodessa. En tiedä onko tällä hetkellä mitään muuta yhtä kannattavaa sijoituskohdetta kuin kunnollinen kompostori, jatkaa Fontell.

Suurin hyöty kompostoinnista saadaan, kun syntyvä kompostimulta ja sen ravinteet pystytään hyödyntämään omassa puutarhassa. Kompostimullan lisäys on ekoteko, joka parantaa maan elävyyttä ja monimuotoisuutta.

Halvimmat biojäteastian (140 l) tyhjennyshinnat

138

Iisalmi*

343

Hämeenlinna, Hyvinkää, Järvenpää, Kerava, Mäntsälä, Riihimäki, Tuusula, Valkeakoski

141

Lahti*

294

Varkaus

151

Rovaniemi*

277

*Kunnassa on useampi kuin yksi tyhjennyspalvelun tarjoaja. Tarjous on pyydetty sattumanvaraisesti yhdeltä.

Osoitteessa www.biolan.fi/biojatelaskuri voit selvittää esimerkiksi Suomen 60 suurimman kunnan biojätteen erilliskeräyksen hinnan vuodessa ja tutkia kompostorin takaisinmaksuaikaa erilliskeräykseen verrattuna.

Polttoaineiden ja energian hinnan nousu asettaa korostuspaineita myös biojätteen erilliskeräyksen hintoihin. Biolanin tekemä hintaselvitys tehtiin loka-marraskuussa 2022.

Hannamaija Fontell, tuotekehitysjohtaja, Biolan Oy, 040 5036 746, hannamaija.fontell@biolan.fi