Älä anna pakkasyön nujertaa puutarhan kasveja - Biolan

Älä anna pakkasyön nujertaa puutarhan kasveja

Nyt on se hetki, kun kannattaa miettiä mitkä puutarhan yksivuotiset kasvit haluaa pelastaa pakkaselta. Ensimmäinen pakkasyö nujertaa arat kesäkukat ja vihannekset. Osan kasveista voi nostaa sisälle turvaan ja osa kannattaa suojata puutarhassa.  Biolanin puutarhaneuvoja Riikka Kerttula antaa vinkit mitä puutarhassa kannattaa tehdä ennen yöpakkasia.

Kasvukausi jatkuu Pohjois-Suomessa yleensä syyskuun loppuun ja Etelä-Suomessa jopa lokakuun loppuun. Silti alkusyksyyn sattunut yksikin pakkasyö voi tuhota kukkaloiston ja päättää satokauden.

Älä unohda huonekasveja ulos

Kaikkein arimpia kylmälle ovat huonekasvit. Ne kannattaa siirtää sisälle heti.

– Monet huonekasvit virittyvät kukkaan kesällä ulkona. Mutta nyt on viimeinen hetki nostaa pensaan alle kiikutetut joulukaktukset, kliiviat ja orkideat sisälle, muistuttaa Biolanin puutarhaneuvoja Riikka Kerttula.

Sisälle tuotaessa huonekasveista poistetaan kellastuneet lehdet ja huonokuntoiset versot. Kasvit voi suihkuttaa lämpimällä vedellä. Samalla kurkataan lehtien alle, ettei kasviin ole pesiytynyt tuholaisia.

– Koska huonekasvit ovat tottuneet ulkona korkeampaan ilmankosteuteen, kannattaa niiden sisäilmaan tottumista helpottaa sumuttelemalla lehdistöä. Myös merileväuutteen lisäys sumutusveteen piristää kasveja, opastaa Riikka Kerttula.

Yrttien satokausi jatkuu sisällä

Yrtit kasvavat puutarhoissa ja parvekkeilla vielä rehevinä, mutta ensimmäisten yöpakkasten jälkeen herkimmät kuolevat. Basilikan lehdissä alkaa näkyä kylmettymisen aiheuttamia tummia laikkuja jo ennen pakkasia.

– Hyväkuntoiset yrtit nostetaan ruukkuun ja siirretään sisälle valoisalle ikkunalle. Ruukutusvaiheessa ylipitkät varret leikataan, ja leikattujen versojen lehtisato säilötään kuivaamalla. Leikkaus vähentää kasvien haihdutusta ja parantaa siten kasvuunlähtöä sisällä, vinkkaa Biolanin Kerttula.

Kestävät monivuotiset yrtit, kuten mintut, timjami, mäkimeirami ja iisoppi eivät pelästy pikkupakkasta ja jatkavat kasvuaan vielä syksyn lämpiminä päivänä. Ne myös talvehtivat ulkona. Sen sijaan monivuotisista yrteistä rosmariini, laventeli, salvia ja sitruunamelissa eivät yleensä kestä Suomen talvea, vaan ne kannattaa koittaa talvettaa sisällä.

Suojaa kurkut ja kurpitsat pakkaselta

Kasvimaalla kurkku, kurpitsa ja tomaatti paleltuvat herkästi. Kylmän uhatessa ne kannattaa peittää hallaharsolla.

– On harmittavaa, jos komea kesäkurpitsakasvusto paleltuu yhden yön pakkasen vuoksi jo syyskuussa ja kasvukautta olisi vielä useita viikkoja jäljellä. Siksi arat kasvit kannattaa suojata nyt ja nauttia sadosta vielä pitkään, kannustaa Biolanin puutarhaneuvoja Riikka Kerttula.

Kasvihuoneeseen pieni hetkellinen pakkanen ei pääse, kunhan ovi ja tuuletusluukut muistetaan sulkea yöksi huolellisesti.

Kotipuutarhurin muistilista ennen pakkasia

1. Siirrä kesän ulkona olleet huonekasvit sisälle ja tarkista tuholaistilanne.
  2. Nosta yrttejä ruukuissa sisälle valoisalle ikkunalle jatkamaan satokautta.
  3. Peitä kurpitsat, kurkut, tomaatit ja muut arat vihannekset hallaharsolla.
  4. Pelasta pelargoni, verenpisara ja pasuunakukka sisälle.
  5. Leikkaa puutarhan kukkia silmäniloksi sisälle maljakkoon.

Ihminen puutarhassa laittamassa rakuunan talvehtimaan

Biolanin puutarhaneuvoja Riikka Kerttula, 040 5795 626, riikka.kerttula@biolan.fi