5 vinkkiä kiireettömään oloon kotona - Biolan

5 vinkkiä kiireettömään oloon kotona

Kasvien on todettu jopa laskevan stressiä

Nyt on aikaa upottaa sormet multaan ja inspiroitua kasvattamisesta. Hyvinvoivat huonekasvit tuovat iloa arkeen. Valoisalla koti-ikkunalla voi kasvattaa niin petuniat kuin tomaatitkin ensi kesän istutuksiin. Pienellä vaivalla onnistuu myös versojen kasvatus terveellistä satoa nopeasti ja helposti.

Hyvinvoivat kasvit ovat ilon ja ylpeyden aihe. Kasvien on todettu jopa laskevan stressiä. Miksi et siis alkaisi kotipuutarhuriksi! Voidakseen hyvin kasvit tarvitsevat säännöllistä hoitoa: sopivasti vettä ja ravinteita, riittävästi valoa ja juurille ilmavan kasvualustan.

Aloita huonekasvien helliminen viemällä ne suihkuun. Näin huuhtoutuvat talven pölyt ja lehdet saavat paremmin aurinkoa. Kevät on oikea aika mullanvaihdolle. Mullanvaihto unohtuu aivan liian monilta.

‒ Mullanvaihdolla on muutakin merkitystä kuin antaa kasvin juurille lisää kasvutilaa. Multa maatuu vähitellen ruukussa ja samalla se tiivistyy. Vanhassa mullassa kasvin juurilla on ilmattomat olosuhteet ja ne voivat kuolla. Toisaalta kasteluvedestä ja lannoitteista multaan kerääntyy vähitellen haitallisia määriä kalkkia ja suoloja. Näistä syistä multa tulisi vaihtaa kerran vuodessa, kertoo Biolanin puutarhaneuvoja Riikka Kerttula.

Kotikukkien huonon menestymisen yleisin syy on lannoituksen laiminlyönti. Kasvi käyttää mullan ravinteet nopeasti. Jos uusia ravinteita ei anneta, kasvi lopettaa ensin kasvunsa ja vähitellen alkaa näivettyä. Säännöllinen lannoitus pitää kasvit terhakkaassa kasvussa.

Taimikasvatus onnistuu ikkunalaudalla

Vielä ehtii kylvää kukkia ja vihanneksia tulevan kesän iloksi. Kevään suosikkikasvi, tomaatti, viihtyy lasitetulla parvekkeella ja kasvihuoneessa, mutta tuottaa satoa myös lämpimällä seinustalla. Tomaatin kylvöaika on jo maaliskuussa.

‒ Jos et ole kasvattanut aikaisemmin taimia, kannattaa kylvöihin valita kastelua helpottava rahkasammaleesta valmistettu kasvualusta. Rahkasammal pystyy varastoimaan vettä, mutta säilyttää silti juurille välttämättömän ilmatilan. Taimikasvatusvaiheessa yleisin virhe on tukehduttaa taimien juuret liikakastelun seurauksena. Rahkasammaleesta valmistetut kasvualustat eivät myöskään homehdu muiden kasvualustojen tavoin, kertoo Biolanin Riikka Kerttula.

‒ Helpointa taimikasvatus on sammalnapeissa. Sammalnappiin on puristettu tiiviiksi rahkasammalta, ja kun napin kastelee, se turpoaa hetkessä käyttövalmiiksi ilman minkäänlaisia multasotkuja. Turvonneen napin päälle kylvetään siemenet, ja uusi kasvu alkaa, jatkaa Kerttula.

Kylvöstä sumutetaan vedellä, ja se pidetään tasakosteana koko itämisen ajan. Taimien lannoitus aloitetaan noin kolmen viikon kuluttua kylvöstä. Viimeistään siinä vaiheessa, kun taimien lehdet kasvavat toisiinsa kiinni, taimet siirretään suurempaan ruukkuun.

Kylvöaikataulu

Maaliskuu

Huhtikuu

Toukokuu

ananaskirsikka

leijonankita

petunia

purjo

tomaatti

kaalit

kasvihuonekurkku

meloni

samettikukka

tuoksuherne

avomaankurkku

kesäkurpitsa

krassi

maissi

ruusupapu

Versoista nopeasti satoa

Versot ovat herkullisia, terveellisiä ja vielä erittäin helppoja kasvattaa. Versottaminen on taimikasvatusta, mutta versot kerätään jo muutaman sentin mittaisina. Versokasvatukseen soveltuvat auringonkukka, basilika, herne, mangoldi, punajuurikas ja vihanneskrassi. Nopeimmillaan satoa saadaan jo viikon kuluttua kylvöstä.

‒ Versot leikataan saksilla, ja ne käytetään heti tuoreena salaattiin tai vaikka leivän päälle. Mitä pienempänä versot käytetään, sitä herkullisempia ne ovat. Suurin osa versoista tuottaa vain yhden sadon, mutta esimerkiksi herne voi tehdä vielä leikkuun jälkeen uusia versoja, jos sitä ei leikata aivan tyveä myöten poikki, kertoo Biolanin Riikka Kerttula.

Älä unohda kylvää pääsiäisruohoa

Lapsista on hauskaa seurata pääsiäisruohon kasvua. Pääsiäisruohona käytetään yleensä raiheinää tai ohraa. Mutta yhtä hyvin pääsiäispöydän somisteeksi voi kylvää vihanneskrassia, hernettä tai basilikaa, jotka voi sitten lopulta syödä! Pääsiäisruoho kannattaa kylvää kauniiseen astiaan, jota se on ilo nostaa pöytää.

Myös perheen lemmikit, ainakin kissat, kanit ja marsut, ilahtuvat raiheinästä tai ohranversoista. Kun ruoho on syöty, heitetään käytetty multa kompostoriin.

Narsissilla väriä parvekkeelle ja terassille

Keväällä ruukuissa myytävät sipulikukat, kuten pikkunarsissi, helmililja ja krookus, kestävät viileitä öitä. Pikkunarsissi kestää hetkellisesti jopa liki 10 asteen pakkasta. Niitä voikin jo istuttaa ruukkuihin ulos. Ruukut nostetaan sisälle, jos pakkanen uhkaa. Lasitetulla parvekkeella tai terassilla viihtyvät  sipulikukkien lisäksi kääpiöesikko, muratti, orvokki ja kaunokainen.

Sipulikukat voi istuttaa kukinnan jälkeen puutarhaan, samoin kaunokainen jatkaa kasvuaan kukkapenkissä. Muratti kasvaa ruukussa koko kesän ja sen seuraksi voi istuttaa hallanvaaran mentyä kesäkukkia.

5 vinkkiä kiireettömään oloon kotona

1. Huolla huonekasvit kevääseen: Puhdista pölystä, vaihda multa ja aloita lannoitus.
  2. Aloita taimikasvatus. Nyt kylvetään tomaatti ja petunia.
  3. Kasvata versoja, saat terveellistä ja maukasta satoa nopeasti.
  4. Muista kylvää pääsiäisruoho viimeistään viikko ennen pääsiäistä.
  5. Istuta kylmää sietäviä kasveja silmäniloksi parvekkeelle tai terassille.

Näin kasvatat taimia helposti: www.biolan.fi/artikkelit/taimikasvatus-on-helppoa-sammalnapeissa

Mullanvaihtovinkit: www.biolan.fi/artikkelit/mullanvaihto

Biolanin puutarhaneuvoja/tiedottaja Riikka Kerttula 040 5795 626  riikka.kerttula@biolan.fi