Uutuus: Sirkat munivat suomalaisessa sammaleessa

4.7.2018

Uutuus: Sirkat munivat suomalaisessa sammaleessa

Biolan tuo markkinoille meneillään olevaan ”sirkkabuumiin” uutuustuotteen; Munitusalustan sirkoille. Munitusalusta on suomalaisesta rahkasammaleesta valmistettu munitusalusta kotisirkkojen kasvatukseen. Munitusalusta pidättää hyvin kosteutta eikä märkänäkään tiivisty ilmattomaksi. Raaka-aineena käytetty rahkasammal on nopeasti uusiutuva ekologinen materiaali.

− Käyttökokeissa sammalpohjainen munitusalusta sirkoille on todettu monilta ominaisuuksiltaan ylivertaiseksi. Se pidättää hyvin kosteutta ja esimerkiksi viljapunkki lisääntyy siinä heikommin kuin monissa muissa yleisesti käytetyissä munitusalustoissa. Toimivuuden lisäksi kotimaisuus ja raaka-aineen ekologisuus ovat myyntivaltteja, kertoo Biolanin kuivikeliiketoiminnan johtaja Janne Pitkänen.

Rahkasammaleen korjuun yhteydessä suota ei ojiteta tai muuten kuivata. Nostokelpoisen elävän sammalen elinkaaren pituus on 2−3 kertaa nopeampi kuin metsän kasvu. Rahkan nostosta ei aiheudu vesistö- ja ilmastopäästöjä ja sammalkerros uusiutuu täysin 25−30 vuodessa.

Hyönteisten myynti ihmisravinnoksi tuli Suomessa sallituksi vuoden 2018 alussa. Suosituimpia syötäviä selkärangattomia on kotisirkka (Acheta domesticus). Kotisirkkojen kasvatus ihmisravinnoksi on kasvanut räjähdysmäisesti tämän vuoden aikana.

Munitusalustan käyttö:

Kostuta Munitusalusta vedellä lähes märäksi ja sekoita tasaiseksi. Laita kostutettu Munitusalusta munintarasiaan ja paina tiiviiksi siten, että massan pinta on korkeintaan rasian puoliväliin asti.

Käytön jälkeen Munitusalusta tulee käsitellä viranomaisten ohjeiden mukaisesti. Tämän jälkeen sen voi käyttää maanparannukseen. Biolan Munitusalustan pH-arvo on alhainen (4−5), joten se ei sellaisenaan sovellu kasvien kasvualustaksi.

Biolan Munitusalusta sirkoille:

Pakkauskoko:                     24 litran säkki

Lavakoko:                           26 kpl myymälälava

Biolan Munitusalusta sirkoille on ensiesittelyssä Okra -näyttelyssä Oripäässä 4.-7.7.2018 osastollamme A 323.

Lisätietoja tuotteesta:

Janne Pitkänen, Biolanin kuivikeliiketoiminnan johtaja, 040 5603382, janne.pitkanen@biolan.fi