23.8.2017

Syyslannoituksen puute vie ensi kesän kukkaloiston

Vaikka puutarhojen kukkaloisto on vielä parhaimmillaan ja marjapensaissa kypsyvät viimeiset marjat, on monivuotisten kasvien syyslannoituksen aika. Riittävän ajoissa annettu syyslannoite parantaa kasvien kestävyyttä kylmyyttä vastaan.

– Kasvien on oltava hyvässä kasvussa ja lehtien yhteyttämiskuntoisia, jotta syyslannoituksesta on hyötyä. Jos kasvi on värittynyt ruskaan tai muuten lopettanut kasvunsa, se ei enää ota maasta ravinteita. Nyt on viimeinen hetki antaa syyslannoite, muistuttaa Biolanin puutarhaneuvoja Riikka Kerttula.

Syksyllä annettava lannoite sisältää kaliumia ja fosforia, mutta ei lainkaan typpeä. Fosfori edesauttaa kukkasilmujen muodostumista.

Monivuotisten kasvien seuraavan vuoden kukkasilmut muodostuvat jo nyt loppukesällä. Siksi on tärkeää, että perennat, omenat, herukat, karviaiset ja mansikat saavat syyslannoituksen riittävän aikaisin. Mitä enemmän kukkasilmuja nyt muodostuu, sitä enemmän ensi kesänä on odotettavissa kukkia ja satoa, kertoo Biolanin Riikka Kerttula.

Syyslannoitteen kalium puolestaan nostaa kasvien solunesteen väkevyyttä ja samalla jäätymispistettä. Se toimii ikään kuin pakkasnesteenä ja parantaa siten kasvien talvenkestoa.

Syksyllä annettava lannoite ei saa sisältää typpeä, koska typpi saa kasvin vihreät osat kasvamaan ja kasvin talvilepoon siirtyminen häiriintyy. Liikaa typpeä saaneet kasvit paleltuvat helposti talvella.

– Sen sijaan yksivuotisten kasvien, kuten parvekekukkien, tomaattien ja salaattien lannoitusta jatketaan typpipitoisilla lannoitteilla koko kesä ja syksy. Näin ne jaksavat kukkia ja tuottaa satoa pakkasiin asti, opastaa Biolanin Riikka Kerttula.

Lisätietoja: Biolanin puutarhaneuvoja Riikka Kerttula 040 5795 626 riikka.kerttula@biolan.fi

/media/cision/images/98773dbf324e13b7_org.jpg

/media/cision/images/b69ff18600dacff5_org.jpg