Talvella huonekasvien yleisin kuolinsyy on liikakastelu - Biolan

Talvella huonekasvien yleisin kuolinsyy on liikakastelu

Kesäajan hoitorutiinit eivät päde talvella

Syksyllä luonnonvalo vähenee, ja lokakuun loppuun mennessä päivän pituus on lyhentynyt alle 10 tuntiin koko maassa. Huonekasveille se tarkoittaa talvilepoon siirtymistä. Nyt on se hetki, kun huonekasvien kastelua ja lannoitusta vähennetään ja aloitetaan talvihoito. Biolanin puutarhaneuvoja Riikka Kerttulan vinkeillä huonekasvit selviytyvät hengissä kevääseen.

Marraskuun alun ja helmikuun lopun välisenä aikana luonnonvaloa on niin vähän, että lähes kaikki viherkasvit kärsivät valon puutteesta. Vähässä valossa kasvu pysähtyy. Jos kastelua jatketaan samalla rutiinilla kuin kesäaikaan, kasvit kärsivät liiasta märkyydestä.

− Yleisin huonekasvien hoitovirhe talviaikaan on liikakastelu. Märäksi kasteltu ruukun multa on ilmaton: Ensin juuret alkavat ruskettua ja lehdet kellastua. Lopulta koko kasvi voi kuolla, varoittaa Biolanin puutarhaneuvoja Riikka Kerttula.

Ennen kastelua tunnustellaan mullan kosteutta parin sentin syvyydestä tai kokeillaan ruukun painoa. Talvella on turvallisempaa antaa mullan kuivahtaa kastelujen välillä kuin kastella varmuuden vuoksi. Myös lannoitus voidaan lopettaa pimeimmäksi ajaksi. Lannoituksen tilalla annetaan merileväuutetta, joka lisää kasvien elinvoimaisuutta. Merilevää voi antaa joko kastelu- tai sumutusveteen sekoitettuna.

Kokoa kasvit ryhmiksi

Kuiva huoneilma on lämmityskaudella riski huonekasvien hyvinvoinnille. Useimmat huonekasvimme ovat kotoisin tropiikista, missä luonnollinen ilmankosteus on suuri. Kasveille sopiva ilmankosteus olisi 60–80 prosenttia. Kun nämä kasvit joutuvat sinnittelemään huoneessa, jonka suhteellinen kosteus voi pakkasella laskea jopa alle 30 prosenttiin, on riskinä lehdenkärkien ruskettuminen.

− Kasvit viihtyvät paremmin, jos ne kootaan ryhmiksi. Kasvit haihduttavat vettä huoneilmaan ja mitä enemmän kasveja huoneessa on, sitä tehokkaammin ne pystyvät parantamaan kuivaa huoneilmaa. Kuiva ilma on haitallista yhtä lailla myös meille ihmisille. Kasvien avulla sisäilmasta saadaan terveellisempää, muistuttaa Biolanin Riikka Kerttula.

Pölyn läpi valo ei pääse kasvin lehdille

Talvikuukausiksi huonekasvit siirretään valoisimmalle ikkunalle. Kaiken luonnonvalon pyydystämiseksi ikkunan edestä siirretään kaihtimet ja verhot päiväksi sivuun. Kiiltävälehtisten kasvien valonsaantia voi parantaa pitämällä kasvit puhtaana pölystä joko pyyhkimällä kostealla sienellä tai suihkuttamalla kasvit säännöllisesti.

− Nyt suosiossa olevat kirjavalehtiset huonekasvit ovat kaikkein herkimpiä valonpuutteelle. Kirjavalehtisillä kasveilla ei ole niin paljoa lehtivihreää kuin vihreälehtisillä kasveilla. Liian vähässä valossa kirjavuus saattaa hävitä lehdistä, sanoo Riikka Kerttula.

Kasvivaloilla voidaan parantaa huonekasvien viihtyvyyttä. Lisävaloa annetaan niin, että kasveilla on noin 12 tuntia vuorokaudessa valoisaa aikaa. Vähän lämpöä ja runsaasti valoa tuottavat led-kasvilamput, loisteputket ja monimetallilamput sopivat kasveille parhaiten. Valaisin asennetaan mahdollisimman lähelle kasveja, kuitenkin siten, ettei lampusta säteilevä lämpö kuumenna kasvin lehtiä.

Muistilista huonekasvien talvihoitoon:

1. Vähennä kastelua.
  2. Lopeta lannoitus.
  3. Lisää ilmankosteutta sumuttamalla lehdistöä ja kokoamalla kasvit ryhmiksi.
  4. Anna kasveille merileväuutetta.
  5. Pidä kasvin lehdet puhtaina pölystä.
  6. Kasvivaloilla voit kompensoida vähäistä auringon valoa.

Biolanin puutarhaneuvoja Riikka Kerttula, 040 5795 626, riikka.kerttula@biolan.fi