Nyt kiinnostaa oman sadon kasvattaminen - Biolan

Nyt kiinnostaa oman sadon kasvattaminen

Martat ja Biolan opastavat lapsiperheitä hyötykasvien kasvattamisessa

Kotitalouksien kiinnostus puutarhanhoitoon ja erityisesti hyötykasvien kasvattamiseen on lisääntynyt. Kotipuutarhatutkimuksen (Kantar TNS) mukaan kiinnostus on lisääntynyt etenkin nuorten aikuisten, alle 35-vuotiaiden keskuudessa. Ruuan kasvattaminen itse on mielenkiintoista ja helppoa, mutta tarjoaa myös sopivasti haasteita.

Kasvata kotona -lapsiperhe viljelee

Kasvata kotona -viestintäkampanjassa Martat ja Biolan kannustavat lapsiperheitä kasvattamaan ruokaa kotona. Yhdessä on hauskaa laittaa kädet multaan, kylvää siemeniä ja seurata, kuinka kasvi kasvaa ja sato valmistuu.

− Yhdessä tekeminen opettaa perustaitoja ja auttaa lapsia ymmärtämään mistä ruoka tulee ja lisää myös rohkeutta tutustua uusiin makuihin. Kasveja hoitaessa myös luonto ihmeineen tulee tutummaksi, kertoo Marttojen puutarha-asiantuntija Tiina Ikonen.

Kiinnostus puutarhanhoitoon näkyy myös marttojen neuvonnassa. Esimerkiksi vuonna 2020 Martat.fi:n puutarhasivuston katselukerrat kasvoivat yli 58 % ja katseluja oli yhteensä 797 000. Kasvata kotona -sivuille on koottu ekologisia kasvatusvinkkejä, jotka on helppo toteuttaa yhdessä lasten kanssa.

− Kiireisessä arjessa toivotaan helppoja vinkkejä, joilla onnistuu kasvattamaan tuoretta satoa omalle lautaselle. Hyötykasvien kasvattamiseen ei tarvita peltoa eikä välttämättä edes pihaa; hyötytarhan voi perustaa myös parvekkeelle tai vaikka ikkunalaudalle, kannustaa Biolanin puutarhaneuvoja Riikka Kerttula kokeilemaan Kasvata kotona -vinkkejä.

Kampanjassa viestitään ja kannustetaan jakamaan omat viljelykokemukset muille sosiaalisen median kanavissa. Omien pientenkin viljelykokemusten jakaminen ja toisten seuraaminen lisää tietoa ja rohkeutta kokeilla itse. #kasvatakotona #lapsiperheviljelee #martat #marttailu ja #biolan.

Kasvata kotona -kampanja www.biolan.fi/kasvata-kotona

Riikka Kerttula, Biolanin puutarhaneuvoja p. 040 5795626, riikka.kerttula@biolan.fi

www.biolan.fi

Tiina Ikonen, Marttojen puutarha-asiantuntija p. 050 339 4262, tiina.ikonen@martat.fi