Biolan mukaan HKScanin Agrofood Ecosystem® -verkostoon - Biolan

Biolan mukaan HKScanin Agrofood Ecosystem® -verkostoon

Suomalainen kiertotalouden pioneeriyritys Biolan Oy liittyy osaksi HKScanin Agrofood Ecosystem® -verkostoa. Ensivaiheessa yhteistyö kattaa Kariniemen® kananpoikien kasvatuksessa syntyvän lannan hyödyntämisen uudentyyppisenä lannoitteena Kariniemen sopimustiloilla. Lannoiteyhteistyön lisäksi Biolanin osaomistama VSS Biopower alkaa hyödyntää HKScanin tuotannon sivuvirtoja biokaasuksi ja biodieseliksi. Yhteistyö on askel kohti Kariniemen kananpoikien tuotantoketjun hiilineutraaliutta.

Yhteistyön myötä Biolan jalostaa Karinimen kananpoikien kasvatuksessa syntyvästä lannasta HKScanin sopimustilojen käyttöön uudentyyppisen kierrätyslannoitteen. Sen avulla lannassa olevat ravinteet pystytään hyödyntämään tilalla. Tavoitteena on tällä tavoin pienentää rehuviljatuotannon hiilijalanjälkeä.

− Kehitämme yhteistyössä aivan uudentyyppisen kierrätyslannoitteen, jossa hyödynnetään tilan oman lannan ravinteet. Uutta lannoitetta tullaan käyttämään pelloilla muun muassa Kariniemen kananpoikien rehuviljan tuotannossa. Lannan mukana maahan saadaan uutta orgaanista ainesta ja maan pieneliötoiminta vilkastuu. Sen lisäksi, että ravitsemme kasveja, niin hoidamme myös maata, kertoo Biolanin toimitusjohtaja Teppo Rantanen.

Ympäristövaikutuksia minimoidaan optimoimalla lannoite Kariniemen-kananpoikien rehuntuotantoon sopivaksi. Konseptia testataan valitulla Kariniemen-sopimustiloilla kasvukauden 2020 aikana ja laajennetaan sen jälkeen asteittain muiden HKScanin sopimustilojen käyttöön.

− Tuotantoketjumme hiilijalanjäljen pienentämisessä peltoviljely on yksi merkittävimmistä tekijöistä. Siksi olemme valinneet keskeiseksi teemaksemme ratkaisut, jotka edistävät peltojen kykyä sitoa hiiltä maaperään. On hienoa saada Agrofood Ecosystem -verkostoon kumppaniksi Biolanin kaltainen alan rautainen ammattilainen. Hiilijalanjäljen pienentäminen ja kiertotalousajattelu yhdistävät molempia yrityksiä, sanoo HKScanin alkutuotannon strategisista hankkeista vastaava johtaja Ulf Jahnsson.

Yhteistyön toinen osa liittyy biokaasun tuotantoon. Biolanin osaomistama VSS Biopower alkaa jatkojalostaa Säkylässä HKScanin tuotantolaitosten sivuvirtoja biokaasuksi ja biodieseliksi. Prosessissa syntyvää biokaasua tullaan käyttämään polttoaineena Kariniemen eläinkuljetusautoissa. Biokaasu on uusiutuva polttoaine, jonka avulla pystytään vähentämään merkittävästi liikenteen kasvihuonekaasupäästöjä fossiiliseen polttoaineeseen verrattuna.

Vastuullinen tuotekehitys helpottaa kuluttajan valintoja

Vastuullinen tuotekehitys on yrityksille mahdollisuus kantaa kortensa kekoon ilmastonmuutoksen torjunnassa. Parhaimmillaan tuoteinnovaatiot tarjoavat uusia ratkaisuja, jotka auttavat sekä vähentämään ympäristöhaittoja että lisäämään positiivisia ympäristövaikutuksia.

− Meillä Biolanilla kaikkea tuotekehitystä ohjaavat kestävät arvot. Olemme kierrättäneet ravinteita ja erilaisia sivuvirtoja koko yrityshistoriamme ajan, yli 45 vuotta. Pyrimme toiminnallamme vähentämän ihmisen aiheuttamaa ympäristökuormitusta. On hienoa päästä osaksi HKScanin Agrofood Ecosystem -verkostoa, jossa kehitetään laaja-alaisesti ruokatuotannon vastuullisuutta ja hiilineutraaliutta. Kun koko ruokaketju pellolta pöytään vähentää ympäristöhaittoja, on ihmisten helpompi tehdä arjessa vastuullisia tekoja, päättää Biolanin toimitusjohtaja Teppo Rantanen.

Teppo Rantanen, Biolanin toimitusjohtaja, puh. 040 5010589, teppo.rantanen@biolan.fi

Biolan Oy on suomalainen perheyritys, jonka yli 45-vuotinen historia perustuu kiertotalouden luomiseen ja hyödyntämiseen. Biolanin koko liikeidea toteutetaan kestävän kehityksen ja kierrätysraaka-aineiden hyödyntämisen ehdoilla. Biolan pyrkii tuotteillaan vähentämään ihmisen aiheuttamaa ympäristökuormitusta. Biolanin nimi tulee sanoista biologinen lannoitus. Tänä päivänä tuotevalikoima kattaa kierrätysraaka-aineita hyödyntävät puutarha- ja huonekasvituotteet, kuivakäymälät, kompostorit, ympäristöystävälliset jätevesijärjestelmät, aurinkoenergiaratkaisut sekä muut ekoasumisen tuotteet. www.biolan.fi

VSS Biopower Oy on vuonna 2016 perustettu bioenergia-alan yritys. Säkylässä toimivan yrityksen päätuotteita ovat liikennepolttoaineeksi tarkoitettu biokaasu, biodiesel ja maanparannusaine. Yhtiö rakennuttaa Länsi-Säkylän teollisuusalueelle Säkylään uudentyyppisen biojalostamon, joka käyttää raaka-aineina ruokaketjun sivuvirtoja ja peltobiomassoja. www.vssbiopower.fi

HKScan Oyj on pörssilistattu ruokatalo, jolla on yli sadan vuoden kokemus vastuullisesta pohjoismaisesta ruoantuotannosta asiakkaiden ja kuluttajien tarpeisiin. HKScanissa vastuullinen tapa toimia kattaa koko arvoketjun tilalta kuluttajalle. Lähes 7 000 ammattilaistamme varmistavat lupauksen tuotteidemme hyvästä mausta ja laadusta. Kotimarkkinoitamme ovat Suomi, Ruotsi, Tanska ja Baltia. Monipuoliseen tuotevalikoimaamme kuuluvat siipikarjan-, sian-, naudan- ja lampaanliha sekä lihavalmisteet ja ateriat. Yhtiön vahvoja tuotemerkkejä ovat HK®, Kariniemen®, Via®, Scan®, Pärsons®, Rakvere®, Tallegg® ja Rose®. Vuonna 2018 HKScanin liikevaihto oli 1,7 miljardia euroa. www.hkscan.com